Chateau Ausone gör Sverige-comeback genom Vinovativa

Vinovativa ger sig nu in på En Primeur-marknaden och lanserar i oktober 2010 inte mindre än 17 viner från Bordeaux's främsta slott - däribland legendariska Chateau Ausone och Chateau d'Yquem. Lanseringen innebär att Vinovativa återintroducerar Chateau Ausone i Sverige. - Det känns helt fantastiskt att få vara med om att lansera dessa viner och vi väntar med spänning på hösten 2010, kommenterar Vinovativas VD, Mikael Monteil.

Bland övriga toppviner som Vinovativa lanserar märks tunga namn som Chateau Haut-Brion, Chateau La Mission Haut-Brion, Chateau Pape Clément, Chateau Rieussec, Chateau Ducru-Beaucaillou och Virginie de Valandraud.

Systembolaget köper varje år s.k. En Primeur-viner från Bordeaux, vilket sker via de svenska importörerna. Det innebär i korthet att slotten i Bordeaux säljer sina ännu ofärdiga viner redan på våren efter att druvorna skördats. Lansering sker först när vinet lagrats färdigt på fat.

Vinovativa deltog med stor framgång för första gången i "racet" våren 2008, då de intensiva förhandlingarna äger rum i Bordeaux och snabba beslut fattas om vilka som länder som får tillgång till de kända slottens viner.

Systembolagets beslut att köpa inte mindre än 17 viner från årgången 2007 via Vinovativa innebär att Vinovativa står bakom 15% av det totala antalet En Primeur-lanseringar som äger rum i oktober 2010.

"Vi är väldigt glada över att få vara med som en ny En Primeur- leverantör och personligen tycker jag det känns särskilt roligt att vi i Sverige får tillgång till legendariska Chateau Ausone - även om det krävs lite tur att få komma över någon av de 60 flaskorna", säger Jörgen Lindström, inköpschef på Vinovativa.

Följande viner lanseras i Systembolagets butiker i oktober 2010:

Chateau Ausone 2007
Chateau Ducru-Beaucaillou 2007