Vinovativa lanserar tre moderna Bordeauxviner signerade Thunevin

Vinovativa lanserar tre moderna Bordeauxviner signerade Thunevin

Jean-Luc Thunevin, ägare till mytomspunna Chateau Valandraud i Saint Emilion, ligger bakom Vinovativas tre Bordeauxlanseringar i september månads nyhetssortiment på Systembolaget. 3 de Valandraud 2005 (97012, 293 kr, 1800 flaskor), Haut-Carles 2004 (99136, 279 kr, 1200 flaskor) och Bel-Air-Ouÿ 2000 (99684, 285 kr, 600 flaskor).

Att Valandraud tillhör världens främsta egendomar råder ingen tvekan om. Anledningen stavas Jean-Luc Thunevin som tillsammans med konsulterande önologen Michel Rolland sedan starten 1989 strävat efter perfektion.

Duon ligger även bakom samtliga tre Bordeauxviner som Vinovativa lanserar i september månads nyhetssortiment; 3 de Valandraud, Haut-Carles och Bel-Air-Ouÿ.

Vinerna kommer från tre olika Terroir och dessutom från tre särskilda årgångar, varav två är moderna klassiker (2005 och 2000).

3 de Valandraud (Chateau Valandrauds tredje vin) debuterade i Sverige i och med årgång 2004 och mottogs mycket positivt. Den nya 2005:an är givetvis än mer komplex tack vare druvornas höga kvalitet, denna redan legendariska årgång.

Haut-Carles kommer från Fronsac och är prestigecuvéen från Chateau de Carles. Vinet bjuder modernt strukturerad fruktighet, lyxigt förpackad i dyra ekfat. Samtidigt lanseras även 120 magnumflaskor (99136-06, 599 kronor).

Chateau Bel-Air-Ouÿ är en liten Saint Emilion Grand Cru som ägs av Jean-Luc Thunevin. Maniska produktionsmetoder, liknande de på Valandraud, ger ett silkigt vin där den storslagna frukten från den utmärkta årgången 2000 lyser igenom.

Gemensamt för samtliga viner är strikt begränsade skördeuttag, sen selektiv plockning, lång jäsningsprocess och lagring i nya, 225-liters ekfat s.k. Barriquer, under 16-24 månader. Vinerna representerar den nya vågen i Bordeaux med större druvmognad och bättre hanterade tanniner jämfört med regionens traditionella viner.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström