Vinovativa lanserar legendariska garagefirman Chateau Valandraud i Bordeaux

Vinovativa lanserar i augusti månads nyhetssortiment 3 de Valandraud 2004 (97520, 289 kr, 360 flaskor) från garageproducenten Chateau Valandraud i Saint-Emilion. Jean-Luc Thunevin, även kallad Bordeaux egen "Bad-Boy", skakade om världens mest traditionstyngda vinregion när han införde nya och helt "otänkbara" produktionsmetoder. Idag producerar Valandraud några av världens främsta viner och har ett mytomspunnet rykte som inspirerat producenter världen över.

Det var när Jean-Luc Thunevin provade likaledes mytiska Bordeauxvinet Le Pin som han fick idén till Valandraud. Valandrauds viner produceras på ett sätt som orsakat stora diskussioner eftersom de stora Bordeauxslotten har valt en mer storskalig väg.

Produktionsmetoderna på Valandraud är närmast maniska och innehåller en mängd mikrocuvéer, Bourgogneinfluerad vinmakning och lagring i nya ekfat tillsammans med jästfällningen. Jean-Lucs fru och agronom, Murielle, tar hand om varje enskild vinplanta som vore det hennes enda barn och skördeuttagen maximeras till 6 druvklasar per planta.

Uppbyggnaden av Valandrauds viner skiljer sig mycket jämfört med "klassiska" Bordeauxviner eftersom fruktkoncentrationer är större och tanninstrukturen väsentligt mognare. Detta ger ett vin med bättre drickbarhet och helt utan de "gröna" element som ofta kännetecknar regionens äldre viner.

Det är få förunnat att någonsin få prova Chateau Valandraud eftersom vinet produceras i ytterligt små kvantiteter men 3 de Valandraud levererar en fin inblick i Jean-Lucs tankar om hur vin från Bordeauxs östra delar ska smaka.

3 de Valandraud skapades 2001 som ett andravin till både Chateau Valandraud och Virginie de Valnadraud.

Druvorna till 3 de Valandraud plockas sent, avstjälkas för hand (!) och jäser i små, öppna kar med manuell nedtryckning av skalhatten, s.k. Pigeage. Vinet lagras enbart i nya, franska ekfat (Barrique, 225 liter) i 18 månader och buteljeras utan föregående klarning eller filtrering.

3 de Valandraud 2004 blandades av 60% Merlot och 40% Cabernet Franc och vinet kan sparas uppåt 10 år.

Jean-Luc Thunevin står även bakom Domaine Calvet-Thunevin i Languedoc-Rousillon som tillhör regionens allra främsta producenter.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström