Vinovativa lanserar ny årgång av Corte Sant'Alda Amarone

Vinovativa Vinovativa lanserar i mars månads nyhetssortiment Corte Sant'Alda Amarone 2001 (99411-01, 444 kr, 300 flaskor). Gemensamt för Corte Sant'Aldas viner är den beundransvärda balansen och tack vare hård selektering i den biodynamiskt skötta vingården har vinerna stor koncentration men här finns också fräschör och fina mineraltoner som gör dem både individuella och spännande. Marinella anser själv att Amarone 2001 är en av de bästa årgångarna hon har producerat. Corte Sant'Aldas dynamiska, kvinnliga ägarinna Marinella Camerani närmar sig vingården med största respekt och hon sammanfattar sitt arbete på ett självklart sätt: - Det är min skyldighet att söka själen i denna plats och min målsättning är att vi aldrig ska utsätta rankorna för stress eller spänningar. Vi ska vara ett stöd för dem och när de behöver assistans finns vi där med naturliga hjälpmedel. Odlingen är med andra ord biodynamisk och dessutom är Marinella övertygad om stjärnornas betydelse för slutresultatet. Egendomen har ständigt förbättrats de senaste 20 åren och tack vare att vingårdarna har omplanterats med upp till 8000 per hektar har koncentrationen på naturlig väg ökat samtidigt som mineraltonerna ger vinerna extra komplexitet. Marinella Camerani torkar sina druvor på traditionellt manér i träbackar helt utan temperatur- eller fuktkontroll. Tack vare erfarna skördearbetare som kritiskt endast väljer de bästa klasarna samt de svala vindarna från Lessinibergen undviks eventuell röta helt. Därefter övergår processen till det toppmoderna där de torkade druvorna i februari får jäsa i moderna, franska träkar. Corte Sant'Alda tillhör dessutom fåtalet Amaroneviner som lagras enbart i franska barriquer. Slutresultatet är en imponerande uppvisning i koncentration men här finns också en uppfriskande syra som ger vinet dess fantastiska balans. Upptäck även Corte Sant'Alda Recioto 2004 (97457, 318 kr, 48 flaskor lanserade i februari) som är en närmast överdådig upplevelse som trots rejäl sötma aldrig upplevs kladdig tack vare vinets uppstudsiga syra. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se