Vinovativa lanserar årgångschampagne från Franck Bonville

Vinovativa lanserar årgångschampagne från Franck Bonville

Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002 (99326, 299 kr, 10.000 flaskor) lanseras i Systembolagets nyhetssortiment den 1 december. Vinmakaren Olivier Bonville anser att årgången tillhör de främsta och kan likställas med den hyllade årgången 1996. Familjefirman Franck Bonville tillhör idag toppskiktet i Côte des Blancs med enbart vingårdar i Grand Cru lägen. Standardchampagnen Franck Bonville Grand Cru Sélection NV (7401, 249 kr) finns sedan en tid tillbaka i Systembolagets standardsortiment.
- Vi är mycket glada över att så många konsumenter nu ges möjlighet att upptäcka den höga kvalitet som de mindre odlarna representerar i Champagne, säger Jörgen Lindström på Vinovativa.

Franck Bonville äger 20 hektar vingårdar klassificerade som Grand Cru varav 15 hektar ligger i Avize och de resterande rankorna växer i grannbyarna Cramant och Oger. Firman producerar enbart Blanc de Blancs viner från egna odlingar förutom roséversionen som innehåller 12% Pinot Noir från Ambonnay (Grand Cru i Montagne de Reims), vilket betyder att samtliga viner som Bonville säljer är klassificerade som Champagne Grand Cru.

Husstilen präglas av elegans och finess och en komplexitet som endast blandningar från flera högkvalitativa vingårdslägen kan ge. Samtliga viner genomgår malolaktisk jäsning vilket rundar av fruktsyrorna och gör dem attraktiva i unga år.

Olivier Bonville anser att druvor från Avize ger viner som ska konsumeras relativt unga men flera provningar har visat att firmans årgångsviner även åldras mycket väl. Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002 kan lagras uppåt 20 år under bra förhållanden.

Olivier lät årgång 2002 vila 48 månader tillsammans med jästfällningen innan degorgering. En nyhet för årgången var att inget socker tillsattes i den slutliga dosagen utan enbart naturlig druvmust.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström