Så mycket Öland och Kalmar! Upptäck Öland och Kalmar med cykel eller till fots!

Cykelturer! Upplev cykeläventyr där ni cyklar och njuter av det vackra landskapet med Stora alvaret som kallas Nordens Provence, den magiska Stenkusten, charmiga byar, fantastiska stränder, vackra Kalmar, mat, dryck och möten med människor. Vi guider dig genom ett unikt landskap och bland Ölands och Kalmars kulinariska läckerheter.

Cykelturerna finns med olika inriktningar. Cykla vår romantiska tur tillsammans med din älskling. Ta med familjen på ett cykeläventyr. Cykla med tjejgänget och grabbarna. Cykla med kollegorna – en härlig avslutning innan sommarens semester.

Välj en av våra färdiga turer eller kombinera och önska själv. Vi skräddarsyr utifrån era önskemål.
För mer information besök www.visitkalmaroland.com/cykeltur/

Guidade matvandringar! Efter en mycket lyckad säsong fortsätter vi med våra guidade matvandringar på Öland. I samarbete med öländska matproducenter har vi valt ut det bästa av vad Öland har att erbjuda av delikatesser. Ni vandrar tillsammans med en kunnig och engagerad guide mellan olika vackra platser. Längs vägen görs flera matstopp för att avnjuta öländska läckerheter som vi dukar upp i naturen. Under vandringen berättar guiden om traktens kulturhistoria och bjuder på öländska delikatesser med en och annan skröna. Vandring ca 4 kilometer i lätt terräng. Tidsåtgång ca 4 timmar.

I maj när orkidéerna blommar startar nästa matvandringssäsong. Det blir tre olika turer. I Ottenby naturreservat på Ölands södra udde. På Stora Alvaret, som kallas för Nordens Provence, med start i Capellagårdens inspirerande trädgård. Vid Stenkusten med start vid skurkvarnen i Jordhamn.
För mer information besök www.visitkalmaroland.com/matvandring/

Nyhet 2015! Guidad vandring med smakbitar av Öland – läckra ostar, havtorn, lokalt bröd, bönor, salami och annat njutbart som vi dukar upp i naturen. Tidsåtgång ca 2 ½ timmar.

Stadsvandringar i Kalmar! Vandra i Vasakungarnas fotspår! Vi arrangerar spännande stadsvandringar genom historiens Kalmar. Till varje vandring finns en specialkomponerad meny som tillval.
Nyhet! Kalmar då och nu heter vår nya stadsvandring. Visste du att Erik XIV hade en hemlig flyktväg via det kungliga dasset på Kalmar Slott? Att det finns runda lägenheter i vattentornet? Att IRON Man som blivit så populärt med deltagare från 49 länder redan är slutsålt för 2015?
För mer information besök www.visitkalmaroland.com/stadsvandringar/

Följ med på Kalmar då och nu så berättar vi mer. Tidsåtgång ca 1 timme. Guidningen ges på svenska och engelska.

För mer pressinformation kontakta
Karin Westbergh, VD Westbergh Upplevelser AB