Tavelsjöleden förlängs österut. Foto: Visit Umeå

Vandringsnyhet - Tavelsjöleden förlängs österut

Till våren påbörjar Umeå kommun ett arbete för att förlänga Tavelsjöleden österut. I ett första skede knyts leden samman med Grössjöns naturreservat men en förhoppning finns om att leden kommer kunna dras hela vägen ut till kusten.

- Det känns roligt att arbetet kommer kunna starta så fort snön är borta! Det här skapar fler möjligheter till stadsnära vandring - både för både Umeåbor och inresande besökare, säger Patrik Wivstad, fritidskonsulent på Umeå kommun.

Tavelsjöledens nya dragning
Dragningen från Umeå centrum blir österut längs med Umeälven och upp till Bergsboda. Efter det knyts den Tavelsjöleden ihop med Grössjöns naturreservat där lederna delvis kommer dras om och rustas upp. På lång sikt finns idéer på att knyta samman leden också via I20 och Hamptjärnsstugan samt att förlänga Tavelsjöleden hela vägen ut till Holmsund.

- Planen är att 2025 kunna tillföra en ny led mellan Hamptjärnsberget och Bräntberget via Nydalasjön mot Grössjön. Tanken är att Tavelsjöleden då kommer omsluta Umeå och att det ska vara nära till leden oavsett var man bor. Vi tittar också på en förlängning hela vägen ut till Holmsund och havet, fortsätter Patrik Wivstad.

Tavelsjöleden, utsikt Tavelsjöberget
Tavelsjöberget, Foto: Visit Umeå

- Vi ser att intresset för vandring fortsätter öka hos både svenska och utländska besökare. Att vi kan tillgängliggöra bra vandringsleder med start från centrala Umeå ökar vår attraktivitet och öppnar upp för fina paketeringsmöjligheter för tex logianläggningarna i stan. En plats med möjlighet till en rik fritid med mycket att uppleva gör platsen intressant att besöka, studera på och etablera sig på. Friluftsliv och besöksnäring skapar viktiga förutsättningar för varandra. säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

Det här är Tavelsjöleden
Tavelsjöleden är en cirka 42 kilomenter lång led mellan centrala och Tavelsjö. Med start nedanför kulturhuset Väven följer leden strandpromenaden västerut till Lundåkern för att därefter vika av efter Tvärån. Leden går förbi Rödäng och Rödberget mot Forslunda och Hamptjärnsberget. Därefter fortsätter leden till Tavelsjöberget och Torrberget i Tavelsjö.

Kontakt och information
Patrik Wivstad, fritidskonsulent på Umeå kommun 090 16 16 12 patrik.wivstad@umea.se
Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå 070 601 03 57 gabriella.hed-vall@visitumea.se