Hållbarhet viktigare än pris i spåren av pandemin

I spåren av COVID-19-pandemin och den tid vi lever i är hållbarhet (38%) viktigare än pris (26%) när konsumenter väljer hudvårdsprodukter - det visar en undersökning som YouGov, för andra året i rad genomfört på uppdrag av Weleda. Effektiva och hållbara produkter lockar dessutom till fler köp än såväl doft som kända varumärken och snygga förpackningar. Undersökningen visar även att en övervägande del av konsumenterna väljer hudvårdsprodukter som innehåller naturliga ingredienser. Efter att ha summerat årets undersökning och jämfört svaren med 2019 års undersökning står det klart att svenskarnas intresse för naturlig hudvård ökar.

Weleda grundades i Schweiz för 100 år sedan och finns idag representerat i över 50 länder. Under sin resa har Weleda positionerat sig som världsledande inom naturlig hudvård och har en stor del i det ökade svenska intresset för naturlig hudvård.

Hållbarhet ett allt viktigare kriterium vid köp av hudvård
Av de 1010 respondenter som deltog i Weledas undersökning uppger hela 60 procent att effektivitet är den viktigaste faktorn vid val av hudvårdsprodukt. Vidare har 38 procent kryssat i hållbarhet för miljö och människor som en avgörande faktor och drygt en av tre tycker att naturliga ingredienser är viktigt. Dessa tre faktorer har alla ökat avsevärt i svarsfrekvens från föregående år. En av många slutsatser är att den globala miljödebatten och COVID-19-pandemin har ändrat konsumenternas medvetenhet och köpvanor.

– Vi gläds med det ökade intresset för naturlig effektiv hudvård och naturligtvis gläds vi lite extra när vi ser att såväl kvinnor som män prioriterar innehållet före varumärket. Vår ambition är att fortsätta leda branschen framåt och utbilda i fördelarna med produkter baserade på ett naturligt och effektivt innehåll. Våra undersökningar är en viktig del i detta och för att lära känna konsumenterna på djupet, säger Johanna Dannesund Eriksson, Sälj- och Marknadschef på Weleda AB

Konsumenten vill se ökat förtroende
Att intresset och kunskapen för naturliga hudvårdsprodukter ökat de senaste åren gör inte att Weleda kan slappna av. Undersökningen visar att endast 21 procent har stort eller mycket stort förtroende till att hudvårdsproducenter ser till miljöns bästa. Detta ska ställas mot att 38 procent anser miljö och hållbarhet vara en viktig faktor vid valet av hudvårdsprodukter. Vidare uppger 31 procent att de har stort eller mycket stort förtroende till att hudvårdsproducenterna ser till det bästa för konsumenternas hälsa. För att öka förtroendet hos konsumenter för att branschen tar ansvar ser Weleda ett fortsatt behov av att tydligt förklara, utbilda och kommunicera att produkter kan vara både effektiva och hållbara.

Weleda kan, med sin 100-åriga historia och expertis, fortsätta utveckla och förstärka den position som naturliga hudvårdsprodukter har. Hållbarhet och miljöfokus är en framtida hygienfaktor som alla företag måste prioritera och våra produkter är det främsta beviset på att vi ligger i framkant, säger Johanna Dannesund Eriksson, Sälj- och Marknadschef på Weleda AB.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 2-4 december 2020 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

För mer information eller för att få hela undersökningen kontakta:

Johanna Dannesund Eriksson, Sälj- och Marknadschef Weleda, 070 544 26 59, johanna.dannesund@weleda.se
Petra Dahlgren, Marknadskoordinator Weleda, 070 975 15 25, petra.dahlgren@weleda.se

• weleda sustainability

Under 2021 firar Weleda 100 år som företag och de har sedan starten 1921 satt standarden för certifierad naturlig hudvård. 100års-jubileumet kommer att firas med flera olika nedslag globalt under hela 2021.

Weleda är ett hudvårdsföretag vars sortiment består av enbart ekologiskt certifierade produkter. Bolaget grundades 1921 i Schweiz och är utnämnt till ett av världens mest hållbara företag inom hudvård flera år i rad. Med noggrant utvalda läkeväxter från Weledas egna trädgårdar och partnerskap med odlingar skapas naturlig, effektiv hudvård med välgörande egenskaper för din hudhälsa. Produkterna är inspirerade av naturens och kroppens egen förmåga att återhämta, hjälpa och reparera sig själv.