När stationen är destinationen – nu öppnar vi entrén till nya Helsingborg C

När stationen är destinationen – nu öppnar vi entrén till nya Helsingborg C

I nästan två år har Helsingborg C, tidigare Knutpunkten, genomgått en omfattande renovering. Nu har vi äntligen fått slå upp dörrarna till en ljus, fräsch och trygg centralstation i hjärtat av Helsingborg. Den ombyggda stationen blir en varm och välkomnande plats för alla resenärer – både lokala och långväga ifrån.

Varje dag passerar runt 40 000 personer Helsingborgs centralstation, och det är viktigt för oss som fastighetsägare att besökarna trivs. Oavsett om du är en resenär som väntar på ett tåg, en turist som vill uppleva allt Helsingborg har att erbjuda, eller om du jobbar på stationen, ska nya Helsingborg C vara en plats som känns inbjudande, levande och trygg. Vi på Wihlborgs är mycket stolta över att äntligen få slå upp dörrarna till en modern centralstation och välkomna besökare in i värmen på Helsingborg C!

Tryggheten i fokus

Det absolut viktigaste när vi gjorde planen för den nya stationen var att öka tryggheten. Tidigare har Knutpunkten varit ett resecentrum förknippat med viss otrygghet, vilket vi arbetat hårt med att åtgärda. Bland annat har vi, genom att byta ut den gamla fasaden mot en ny, modern, glasfasad mot Kungstorget, släppt in ett stort flöde av dagsljus. Dessutom har vi i ombyggnationen tagit bort vad som tidigare uppfattades som mörka skrymslen och flyttat ut bänkar till mitten av avgångshallen. Detta ger ett luftigare intryck och gör att stationen upplevs mer inbjudande och trygg.

Öppna ytor och mycket ljus

Nyrenoverade Helsingborg C må ligga på samma plats som det gamla resecentrumet – men det kommer att upplevas som en helt ny station. Den nya, stora entrén välkomnar besökare in i den moderna avgångshallen, med mycket ljus både från de stora glaspartierna så väl som genomtänkt belysning som lyser upp på kvällar och nätter. Inredningen är välplanerad för att ge gott om öppna ytor samtidigt som det finns plats att sitta ner och invänta tåg eller på att bli upphämtad.

Omfattande jobb som äntligen är klart

Den betydande renoveringen har tagit nästan två år att färdigställa, och även om allt har gått enligt planerna har det varit en tuff resa. Att bygga om en centralstation, som behöver fortsätta att fungera för alla de som reser, jobbar och besöker den, är inte helt lätt. Genom att vara ute i god tid och att vara tydliga med information till allmänheten har ombyggnationen gått bra och utan större problem. Vi är mycket tacksamma för allmänhetens förståelse under tiden och ser färdigställandet som en tidig julklapp för stadens invånare och besökare.

Matdestination på andra våningen

För resenärer på språng har vi flyttat alla snabbmatsrestauranger och servicebutiker till markplan, för att göra dem mer tillgängliga på väg till tåget, bussen eller färjan. Matentusiaster kan besöka vår helt nya och mycket hemtrevliga matdestination – Kitchen Floor, som finns på andra våningen. Hit kan hungriga gäster som vill koppla av från resepulsen på markplan komma för att äta riktigt god mat från ett brett utbud av restauranger, i lugn och ro. Tanken är att matdestinationen ska bli ett attraktivt val även för de som inte är på resande fot.

Namnbytet symboliserar nystart

I samband med renoveringen har vi även bytt namn på resecentrumet till Helsingborg C. Även om vi vet att det fortfarande kommer att vara Knutpunkten, eller Knutan, i folkmun lång tid framöver, hoppas vi att namnbytet ska underlätta för turister och besökare att hitta rätt i staden och därmed lyfta upplevelsen av Helsingborg som helhet. Centralstationen är ofta det första intrycket man får av en stad – och vi vill att Helsingborg C ska spegla den framtidstro som finns här i sundets pärla.

Magnus Lambertsson

Regionchef Helsingborg 042-490 46 73