Kitchen Floor - en resa värd att vänta på

Kitchen Floor - en resa värd att vänta på

Till våren öppnar dörrarna till Helsingborgs nya matdestination - Kitchen Floor – en våning upp på Helsingborgs centralstation. En resa värd att vänta på. Bella Divino och Siam Street Food är två av restaurangerna som kommer bjuda på en kulinarisk resa. Från Italien till Asien på bara några minuter – utan att lämna centralstationen.

Kitchen Floor blir Helsingborgs nya matdestination

Under snart två års tid har Wihlborgs tillsammans med NCC byggt om och moderniserat Helsingborgs centralstation för att skapa en tryggare och ljusare miljö att vistas i. Bakom den nya glasfasaden växer också ett nytt restaurangplan fram - Helsingborgs nya matdestination Kitchen Floor. Här kommer totalt fem krögare att etablera sig i det som ska bli Helsingborgs nya vardagsrum. En mötesplats med valmöjligheter för alla oavsett om det är lunch med kollegor, middag med vänner eller en fika med familjen.

- Det är en stor förmån att få vara med och utveckla ett helt nytt restaurangplan i fastigheten. Jag har själv ett stort intresse för mat och dryck och som helsingborgare har jag saknat en miljö där det finns många valmöjligheter samtidigt som det finns en genuin restaurangkänsla. Att jag nu får vara med och skapa denna plats är otroligt inspirerande, säger Peter Siroky, ansvarig förvaltare på Wihlborgs.

Mat från världens alla hörn

Av de fem krögarna som kommer etablera sig på restaurangplanet är Bella Divino och Siam Street Food de första att teckna avtal. Tillsammans med ytterligare tre krögare kommer de att bjuda på en smakresa utöver det vanliga. Bella Divino, som namnet kanske avslöjar, erbjuder kvalitativ italiensk mat lagad från grunden av italienska råvaror, som för känslan till det riktiga Italien. Suat Yucel, ägare på Bella Divino, berättar att en ny vedugn redan är på väg från Italien.

- Jag ser fram emot att öppna vår nya restaurang på Helsingborg C. Kitchen Floor kommer komplettera det nuvarande matutbudet i Helsingborg väldigt bra, med smaker från hela världen samlade under ett tak. Det ska bli väldigt roligt! säger Suat Yucel.

Siam Street Food vars inriktning är modern, autentisk street food med smaker från hela Asien hämtar inspiration från de traditionella asiatiska gatuköken. Pontus och Pattaravish Sundström, ägarna till Siam Street Food, introducerar den fascinerande världen av asiatisk street food för Helsingborgarna och stadens alla besökare.

- Som en unik, urban street food-restaurang kommer vi att samla smakupplevelser från fem asiatiska matkulturer och servera rätter med inspiration från Thailand, Kina, Japan, Vietnam och Indonesien, säger Pattaravish på Siam Street Food.

Coworking blir granne med restaurangtorget

Intill restaurangerna kommer Genetor att öppna sin andra coworking-plats i Helsingborg där de kommer erbjuda arbetsplatser, eventytor, lounger och konferensrum. Genetors koncept kommer tillsammans med restaurangplanet bidra till en levande miljö på Helsingborg C även en trappa upp från den aldrig sinande strömmen av resenärer i resecentrumet.

- Vårt coworking är inte ett vanligt kontorshotell, det är mer en livsstil än en arbetsplats. Vi har bemannad reception varje dag, serverar hotellfrukost på morgonen och har återkommande AW´s och andra event. Vi vill att våra företagare ska kunna ta del av en representativ miljö där de kan ta emot kunder eller själva njuta av en fantastisk arbetsmiljö, säger Fredrik Sköld, Manager på Genetor.

Under hösten fortsätter vår resa på Helsingborg C där allt fler delar börjar bli klara och falla på plats. Snart är Helsingborg C en destination du inte vill lämna.

Magnus Lambertsson

Regionchef Helsingborg 042-490 46 73