Fartfyllda vattenlekar med Wilo-pumpar

Inför badsäsong 2011 beslutade Skara Sommarland att byta ut pumparna till åkattraktionen - ”Niagara”, en spektakulära vattenupplevelse som är hela 240 meter lång och har en fallhöjd på totalt 25 meter.

Självklart krävs det rejäla pumpar för en anläggning med så stora vattenmassor i rörelse och det var ingen slump att valet föll på WILO.

- Vi har tidigare använt oss av dränkbara pumpar men beslutade oss denna gång för att satsa på en torruppställd lösning. Wilos pumpar uppfyller våra krav på energieffektivitet och utöver detta är det dessutom viktigt att vi får snabb service om det nu skulle behövas, säger Anders Johansson från Skara Sommarland, som har hand om driften av nöjesparkens vattenattraktioner.

Pumparna är monterade i ett pumpgrop 4 meter under markninvå och levererar ett flöde på ca 50 l/s vid 33 meters uppfordringshöjd. Rören är grundligt faststagade i väggen för att klara av de tryckstötar som uppkommer när anläggningen stängs av och vattnet i systemet faller ner mot lägsta punkt.

Pumparna för uppgiften är till antalet fyra stycken.

De har benämningen Wilo-BL 80/170-30/2, modell blockpump som är en typ av centrifugalpump med vertikalt inlopp och horisontellt utlopp.

Axeleffekt på 30 kW - alltså en total effekt på 120 kW.

För att optimera driften kapacitetsanpassas pumparna med externa frekvensomformare. För att på bästa sätt hantera det klorhaltiga vattnet har pumparna utrustats med pumphjul av brons och mekanisk tätning av kiselkarbid. Pumparna installerades av rörfirma Wallgrens Rör och Sjuntorps Industrisupport står redo för att bistå med service- och reparationsarbeten.

• skara sommarland
  • pump
  • niagara
  • wilo

WILO SE är en av de ledande tillverkarna av pumpar och pumpsystem för uppvärmnings-, kylnings- och klimatteknik samt för vattenförsörjning och hantering av avloppsvatten. Företaget representerat i mer än 70 länder och sysselsätter omkring 6 000 människor över hela världen.

Marcus Sjösten

Presskontakt Marknadschef 0470-72 76 24