Antiche Terretrion fulländad med en Amarone!

Den 14 mars lanserar WineWorld en Amarone från den populära producenten Antiche Terre i Systembolagets beställningssortiment. Från Veneto och Antiche Terre har WineWorld tidigare lanserat Antiche Terre Ripasso och Solo Passione Appassimento, som på mycket kort tid kvalificerat sig från Systembolagets beställningssortiment till det fasta sortimentet på grund av stort intresse från konsument. Nu fulländas alltså trion med Amarone Della Valpolicella!

Antiche Terre Amarone är ett tydligt exempel på en kraftfull Amarone där torkningen skett enligt konstens alla regler, vilket också känns på smaken. Efter skörden valdes de allra bästa druvorna ut och lufttorkades i 4 månader vilket gav dem en hög koncentration av smak, därefter pressades druvorna försiktigt och fick jäsa i 20 dagar för att slutligen lagras på ekfat i 18 månader. Amarone Della Valpolicella är gjord på druvorna Corvina Veronese, Corvinone och Rondinella – alla mycket populära druvor från det anrika området Veneto i nordöstra Italien.

Namn: Antiche Terre - Amarone Della Valpolicella

Lansering: i Systembolagets beställningssortiment

Italien som ursprungsland är fortfarande mycket omtyckt i Sverige, och med en andel på 28,9 % av Systembolagets totala försäljning under februari månad finns det inga tecken på att landet är på väg att minska i popularitet, snarare tvärtom. Stilen på vinerna från Italien tilltalar många, och viner från området Veneto där storsäljande vintyper som Ripasso, Appassimento och Amarone har sitt ursprung är särskilt populära.

Antiche Terre är beläget i dalen Valpantena, i hjärtat av Valpolicella. Här har druvor odlats under lång tid och Valpantena betyder just ”vinernas dal”. Antiche Terre driver i nuläget ett program för omställning till ekologisk druvproduktion, då respekt och omtanke om miljön är en viktig del i deras arbete. Hösten 2013 byggdes och invigdes exempelvis ett nytt vineri som drivs helt med modern solcellsteknik, och ute i vingårdarna pågår ständigt förändringsarbetet med att göra druvodlingarna helt ekologiska.

Antiche Terre’s Amarone Della Valpolicella har en intensiv granatröd färg, med en generös och kryddig doft av plommon, körsbär och en hint av hallon. Smaken är djup och fyllig med en lång eftersmak.

• amarone
  • valpolicella