Nu lanseras det unika samarbetet "RF till FR" i Systembolagets beställningssortiment!

Den italienske vinbaronen Francesco Ricasoli sökte en svensk vinälskare som skulle få skapa ett eget vin. Valet föll på Richard, en helt vanlig kille. Som vininspiratör skapade Richard ”RF till FR”, ett vanligt vin för vanliga människor. Idag lanseras ”RF till FR” i Systembolagets beställningssortiment.

Namn: RF till FR

Artikelnummer: 70847

Lansering: 3 november 2014

Richard Forsberg fångade juryns uppmärksamhet direkt. Med sitt bidrag "Vanliga killen" skapade han till skillnad från andra sökanden av jobbet inte ett vin, utan ett helt koncept.  Med en underhållande beskrivning och ett inspirerande flöde i sociala medier stämde förslaget "Vanliga killen" väl in med Barone Ricasolis tankar och visioner för den svenska marknaden och Richard valdes därför till Barone Ricasolis vininspiratör.

Väl på plats i Toscana väntade ett par hektiska dagar då Richard i samråd med Francesco Ricasoli skulle få skapa sitt eget vin. Ett antal besök ute bland vinrankorna och många provningar senare bestämde sig Richard för ett vin som fick namnet "RF till FR".  Producerat på druvorna Sangiovese och Merlot och med typiskt toscanska influenser blev RF till FR precis den mix mellan Sverige och Italien som Francesco hoppats på när projektet startade.

baronericasoli.se kan du följa hela förloppet, från början till slut.

• richard forsberg
  • vininspiratör