Wineworld först i Sverige att bli certifierat IMO Fair for Life

Vi kan nu stolt presentera att Wineworld som första och enda svenska företag är certifierat IMO Fair for Life!

Wineworld har ett nära samarbete ihop med IMO Fair for Life-certifierade vinproducenter i Chile och Sydafrika. IMO Fair for Life är en certifiering för rättvis handel som utöver rättvisa arbetsvillkor och handelsavtal även omfattar hela handelskedjan samt krav vad gäller omsorg om miljön, både i och runt vingården. Hela idén bygger på ett hållbart och långsiktigt perspektiv vad gäller såväl vinodlingen som samhället runt omkring vingårdarna och hela handelskedjan, inte bara jordbruket.

Genom Fair Trade-premien som Wineworld betalar stöds den sociala utvecklingen i områdena runt om vingårdarna. Precis som för andra liknande certifieringar går en del av förtjänsten direkt till en lokal fond för sociala ändamål. Denna fond förvaltas av en kommitté bestående av representanter från alla intressenter i den lokala värdekedjan som tillsammans bestämmer vad pengarna ska användas till. Exempel på detta kan vara allt från stipendier för studier, inköp av skolmaterial såväl som att anlägga en fotbollsplan eller stötta den lokala hälsovården.

Vi på Wineworld vill också vara en framåtdrivande kraft och uppmuntra våra samarbetspartners till förbättringar i smått och stort. Alla steg räknas; att börja rena och återvinna det vatten som används i vineriet, källsortera kontorsmaterialet, förbättra de anställdas arbets- och levnadsförhållanden eller att byta till lättviktsflaskor för att minska utsläppen vid transporterna. Vi vill vara aktiva i den ständiga jakten på förbättringar och därför känns det extra roligt att nu kunna kommunicera vår IMO Fair for Life-certifiering.

De fullständiga kriterierna för Fair-for-Life certifieringen finns via följande länk: www.fairforlife.org

Vad står IMO för?

IMO, eller Institute for Marketecology grundades för mer än 20 år sedan av Dr. Rainer Bächi och är ett internationellt organ för inspektion, certifiering och kvalitetskontroll av ekologiska, miljövänliga och socialt ansvarsfulla produkter med fokus på framgångsrika insatser för att främja regional utveckling. IMO är en del av den ideella schweiziska Swiss Bio-Foundation.
www.imo.ch

HÄR hittar du våra produkter som är IMO Fair for Life-certifierade!

• chile
  • sydafrika