Zensa Primitivo - ekologiskt från italienska klacken!

I april lanserar WineWorld Zensa Primitivo med ursprung i Apulien och Salentoregionen på Italiens klack, som nu också etablerar sig som ett hållbart ursprung för ekologiskt vin. Från och med 1 april finns Zensa Primitivo Appassimento tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment

Namn: Zensa Primitivo

Artikelnummer: 73966

Lansering: I Systembolagets beställningssortiment

Intresset för vin som producerats på ett schysst sätt ökar mer och mer, både vad gäller miljön och människors arbetsförhållanden. Allt fler producenter går över till ekologiska viner och det pågår mycket arbete runt om i världen för att göra vin till en mer hållbar produkt - både när det gäller miljö och sociala förhållanden.
Namnet Zensa kommer från italienska Senza, som betyder "utan" - där namnet i detta fall symboliserar ett vin fritt från kemikalier och tillsatser, men som förenar ett hållbart odlings- och tillverkningssätt och samtidigt produceras på samma sätt som den populära vinstilen appassimento.

Det varma och torra klimatet i Apulien ger utmärkta förutsättningar för ekologisk odling och druvorna som används för att producera Zensa Primitivo handplockas när de nått maximal mognad. Vid avstjälkningen behåller man druvorna hela för att optimera extrahering av färg och fruktighet samt minska eventuella skador på druvskalen. Efter skörden lägger man en del av druvorna för torkning i små lådor som rymmer fem kilo vardera. Torkrummen där lådorna står håller en konstant luftfuktighet och temperatur och druvorna torkas på detta sätt i 15 till 20 dagar. Jäsningen sker sedan vid 24-25 °C och pågår under 8 – 10 dagar. Malolaktiska bakterier tillsätts därefter för att framkalla en andra jäsning av vinet.

30% av vinet lagrades under 12 månader på tvååriga amerikanska och franska ekfat.

• ekologisk
  • dryck