Gå direkt till innehåll
Isländske visselblåsaren vinner WIN WIN Gothenburg Sustainability Award. Photo: David Thor Gudlaugsson

Pressmeddelande -

Visselblåsaren Jóhannes Stefánsson visar att enskilda personer kan agera mot korruption – vinner WIN WIN Gothenburg Sustainability Award 2021

Nu presenteras årets vinnare av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award. Den prestigefulla utmärkelsen går i år till den isländska visselblåsaren Jóhannes Stefánsson som, med livet som insats, avslöjade en utbredd korruptionskultur kopplad till fiskekvoter. Prissumman på 1 miljon svenska kronor delas ut i samband med en prisceremoni i Göteborg i oktober.

I år uppmärksammar ett av världens främsta hållbarhetspriser, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, personer och organisationer som arbetar mot korruption. Att anti-korruptionsarbetet når framgång är helt nödvändigt för en hållbar utveckling. Vinnaren av årets pris, samt prissumman på 1 000 000 SEK går till den isländske visselblåsaren Jóhannes Stefánsson.

Jóhannes Stefánsson ledde mellan 2011 och 2016 det isländska fiskeföretaget Samherji. Efter en tid stod det klart för Stefánsson att företaget är involverad i utbredd korruption kopplad till fiskekvoter i Namibia. Med tusentals filer kvar på datorn lämnar han Samherji i protest. 2019 publicerar WikiLeaks början på ”The Fishrot Files” – ett avslöjande som kraftigt skakar om näringslivstoppar och den politiska eliten. Och trots att han blir utsatt för både mordhot och förgiftning visar visselblåsaren Stefánsson att även enskilda personer kan vara med och bekämpa korruption.

– Jag har jobbat med avslöjandet sedan juli 2016, och det har varit till ett högt pris. När jag lämnade Samherji tog det tid för mig att förstå vad jag varit med om. Men när det gick upp för mig att det faktiskt handlade om grova ekonomiska brott och korruption samt när jag insåg konsekvenserna för det namibiska folket tvekade jag inte en sekund på vad jag var tvungen att göra. Därför är det både en stor ära och ett erkännande att ta emot utmärkelsen WIN WIN Gothenburg Sustainability Award 2021. Det innebär också ett viktigt ekonomiskt stöd som gör det möjligt för oss att fortsätta vår kamp som är långt ifrån över. säger Jóhannes Stefánsson.

Juryn är stolta över valet:

– Tyvärr är priset högt för de som har mod nog att bekämpa maktmissbruk och korruption, inget undantag har gällt för Jóhannes Stefánsson. Men med en orubblig beslutsamhet har Stefánsson trotsat trakasserier, mordhot och inte minst mordförsök i form av förgiftning för att stå upp för sin sak. Det här är en enskild individ som har kastat omkull en hel industri och stärkt rättvisan för folket, en riktig hjälte med andra ord som vi är stolta över att presentera som årets vinnare, säger juryordförande Emma Dalväg

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award delas ut i Göteborg i samband med en prisceremoni som äger rum i oktober.

Juryns motivering

"Korruption är en av de tyngsta stoppklossarna för global hållbar utveckling. Det drabbar de mest utsatta allra hårdast och påverkar både samhället och planeten negativt.

Jóhannes Stefánsson är visselblåsaren bakom avslöjandet av ’The Fishrot Files’, en omfattande korruptionsskandal med rötter på Island och i Namibia. 2016 lämnade Stefánsson sin post som chef för det isländska fiskeföretaget Samherjis verksamhet i Namibia, i protest mot hur företaget otillbörligen tillskansade sig fiskekvoter mot ekonomisk ersättning. Han lever sedan dess under ständiga hot. Jóhannes Stefánsson gärning belyser vikten av att enskilda personer i näringslivet vågar ta ställning. Han har visat prov på stort mod och osjälviskhet i kampen mot maktmissbruk och korruption.

Det är med stolthet som juryn tilldelar Jòhannes Stefànsson Win Win Gothenburg Sustainability Award 2021"

____________________________________________________________________________

Om avslöjandet ’the Fishrot Files

Jóhannes Stefánsson ledde mellan 2011 och 2016 det isländska fiskeföretaget Samherji. Under sina fem år på posten blev han varse om en utbredd korruptionskultur i företaget kopplad till fiskekvoter i Namibia. När han i protest valde att lämna Samherji fanns 30 000 dokument kvar på hans dator. Dessa filer blev till ’the Fishrot Files’, som tre år senare släpptes genom WikiLeaks och väckte en stor och viktig debatt om korruptionen i fiskeindustrin.

I avslöjandet framgår det hur Samherjis betalade mutor till inhemska makthavare, så kallade ”hajar”, för att få fiskekvoter. Mutorna uppgår till flera miljoner dollar över bara fyra år. Även det statligt ägda fiskeföretaget Fishcor kopplades till skandalen och efter Jóhannes Stefánssons avslöjande har ’Fishrot’ blivit en följetong i Namibia. 2019 avgick Namibias fiskeminister Bernhard Esau och landets justitieminister Sacky Shanghala efter anklagelser om mutor från Samherji. Även isländska aktörer länkas samman med korruption, köpta fiskelicenser och namibiska politiker. Efter avslöjandet har Stefánsson levt med återkommande trakasserier, mordhot och mordförsök i form av förgiftning.

Så hänger korruption ihop med hållbarhet:

• 35 000 miljarder kronor går varje år förlorat till korruption enligt OECD, Världsbanken och IMF. Detta kan jämföras med de 25 000 miljarder kronor som utgör det finansiella gapet som behöver fyllas för att FN:s globala mål ska uppnås senast 2030.
  • Att minska korruption och mutor utgör ett delmål (16.5) i Agenda 2030. Men bekämpande av korruption är dock en förutsättning för att kunna uppnå alla 17 målen i agendan.
  • I korrupta miljöer blir positiva miljöreformer svårare att driva igenom. Saknas tillit till politiken, saknas också tillit till även goda reformförslag.

(Källa: Institutet Mot Mutor, IMM)