World of Volvo växer fram i centrala Göteborg – “en självklar mötesplats”

World of Volvo växer fram i centrala Göteborg – “en självklar mötesplats”

Ett nytt landmärke med plats för utställningar, konserter och matupplevelser tar form i centrala Göteborg. Om två år planeras det fem våningar höga och 22 000 kvadratmeter stora World of Volvo stå klart. Utöver att bli det självklara hjärtat för alla Volvoföretag ska upplevelsecentret bli en mötesplats för alla som bor eller besöker Göteborg.

I början av 2024 kommer Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo, att invigas. Bakom projektet står Volvo Cars och Volvo Group som vill skapa ett hjärta för Volvos verksamhet i staden där allting en gång började, och samtidigt ge Göteborg en ny mötesplats. Tanken är att World of Volvo inte bara ska bli en destination för företagskonferenser och bilentusiaster, utan också en plats för utställningar, events och matupplevelser. Exakt vad upplevelsecentret ska innehålla vill man ännu inte avslöja, men planerna och förväntningarna är stora.

– Invigningen ligger fortfarande en bra bit framför oss och det finns därför gott om tid för att skapa innehållet och programmet vi ska bjuda på när vi slår upp dörrarna. Just nu pågår byggnationen för fullt och vi befinner oss i en oerhört inspirerande fas, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo, och fortsätter:

– Vi ska skapa en levande plats som ofta byter skepnad där människor träffas och inspireras.

En oas i staden där alla är välkomna

World of Volvo kommer att ligga vid sidan av E6:an precis söder om Liseberg. Med sin storlek och spektakulära nordiska arkitektur, som påminner om ett jättelikt träd med stora glaspartier, kommer World of Volvo att synas långväga och bli ett tidigt landmärke för alla som anländer till staden. Området kommer att präglas av grönska och förhoppningen är att World of Volvo ska bli en oas för göteborgare på jakt efter en plats att koppla av på eller möta upp en vän.

– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme innan han avslutar:

– I svensk kontext kommer World of Volvo att vara en unik arena som vi tror kommer att bidra till att lyfta hela Göteborg. Vi är väldigt stolta över den här satsningen och ser mycket fram emot invigningen om knappt två år.