Högt NPS i Xenits kundundersökning

Xenits kundundersökning i juni 2020 ger ett högt resultat med ett NPS® (Net Promoter Score®) på 51 och ett NKI (nöjd kund-index) på 4,3 av 5. Ett NPS mäter hur troligt det är att en kund skulle rekommendera Xenit till en vän eller kollega.

- Det är fantastiskt roligt att se att så många av våra kunder skulle rekommendera oss till en vän eller kollega! Att ligga på ett NPS över 50 är ett utmärkt resultat som vi är väldigt stolta över, säger Linus Lindström, VD på Xenit.

Varje år skickar Xenit ut en kundundersökning. Årets kundundersökning genomfördes i juni och sammanställningen visar nu ett resultat på hela 51 NPS. NPS är ett index från minus 100 till 100 och indikerar hur troligt det är att en kund skulle rekommendera Xenit till en vän eller kollega.

- För att kunna realisera våra kunders digitala drömmar krävs ett stort förtroende från dem, och det förtroendet vill vi bygga genom goda kundrelationer. Därför är det mycket viktigt för oss att mäta NPS och hela tiden jobba med att förbättra våra kunders digitala resa tillsammans med oss, säger Linus Lindström, VD på Xenit.

Xenits kunder har även fått frågan ”Hur nöjd är du med Xenits arbete i sin helhet?” vilket gav ett genomsnittssvar på 4,3 av 5 där 5 motsvarar ”I högsta grad nöjd”. Svarsfrekvensen på undersökningen var 55%. Som tack till de som besvarat kundundersökning har 200kr för varje svarande skänkts till Läkarmissionen som samlar in pengar till bistånd i form av konkreta gåvor till utsatta människor världen över.

För mer information:

Linus Lindström, vd
linus.lindstrom@xenit.se

Om Xenit

Xenit realiserar digitala drömmar med säkra och moderna digitala tjänster. Vi inspirerar, utmanar och vägleder företag till en högre nivå av digitalisering. För mer information, besök: https://www.xenit.se/

Om NPS®, (Net Promoter Score®)

NPS mäter frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera oss till en vän eller kollega” på en skala 1–10. De som väljer 0–6 räknas som kritiker, 7–8 passiva och 9–10 räknas som ambassadörer. För att räkna ut ett NPS subtraheras andelen kritiker med andelen ambassadörer. NPS är ett index från -100 (varje kund är en kritiker) till 100 (varje kund är en ambassadör). Vad som är ett bra NPS beror på vilken bransch man är verksam i, men generellt sett brukar ett NPS-värde på 30 ses som bra, och ett värde över 50 som ett utmärkt betyg! Läs mer här: https://www.netpromotersystem.com/about/

NPS®, Net Promoter® och Net Promoter® Score är registrerade varumärken som tillhör Satmetrix Systems, Inc., Bain & Company och Fred Reichheld.