Många av medlemmarna och delägarna inom XL-BYGG samlade tillsammans.

Ett riktigt nätverk - XL-BYGGs initiativ för att skapa en attraktivare bransch

Idag är det den internationella kvinnodagen som bland annat syftar till att erkänna de framsteg som har gjorts för att uppnå jämställdhet samtidigt som det belyser att det fortfarande behövs och finns mycket mer att göra för att uppnå verklig jämställdhet.

Vi har under hela veckan lyft upp, uppmärksammat och hyllat några av de kvinnor som arbetar inom XL-BYGG. Tidigare talade vi med systrarna och entreprenörerna Emma och Lina Ahlqvist på KG Ahlqvist i Visby samt Anna Nyberg, Madeleine Bäckvall och Emelie Rosengren som tillsammans utgör 50% av platscheferna inom XL-BYGG Hans Anders.

-Alla vi inom kedjan vill skapa en arbetsplats som är inbjudande och attraktiv för kvinnor. Detta gör XL-BYGG till en attraktivare arbetsplats för såväl män som kvinnor. Vi vill också vara det självklara valet för kvinnliga entreprenörer. För vår verksamhet bygger på alla de drivna och duktiga entreprenörer som vi har, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

Inom XL-BYGG finns det 57 bolag som i sin tur finns representerade via 111 butiker runtom i Sverige, från söder till norr, och inom kedjan arbetar man aktivt för att främja inkludering och jämställdhet.

-I slutet av förra året grundade vi inom kedjan Ett riktigt Nätverk som syftar till att främja kvinnligt entreprenörskap inom byggmaterialhandeln. Av våra 57 bolag har vi idag över 40% kvinnor som är delägare eller som arbetar i en ledande position. Det är glädjande siffror som vi är stolta över i en annars väldigt mansdominerad bransch. Vi ser att det här gör oss till ett starkare lag och ett perfekt sätt att skapa starka kvinnliga förebilder, säger Annelie Ingemarson, Regionchef XL-BYGG.

Det kvinnliga nätverket syftar till att stärka och synliggöra kvinnor och det kvinnliga ledarskapet inom kedjan samtidigt som man vill fortsätta att generera långsiktigt ägande och tillväxt.

- Detta är ett naturligt steg för oss. Det är många medlemmar som har efterfrågat detta initiativ och vi har ett otroligt gott stöd från alla. Dynamiken som skapas av jämställdhet, mångfald och inkludering är oerhört viktig och det hjälper till att bidra med kreativitet, innovation och konkurrenskraft, säger Linda Carlsson, delägare i XL-BYGG MaterialMännen