Kvinnliga platschefer inom byggmaterialhandeln

Kvinnliga platschefer inom byggmaterialhandeln

På fredag den 8 mars är det internationella kvinnodagen som bland annat syftar till att erkänna de framsteg som har gjorts för att uppnå jämställdhet samtidigt som det belyser att det fortfarande behövs och finns mycket mer att göra för att uppnå verklig jämställdhet.

Vi vill börja denna vecka med att redan nu lyfta, uppmärksamma och hylla några av de kvinnor som arbetar inom XL-BYGG. Tidigare talade vi med systrarna Emma och Lina Ahlqvist på KG Ahlqvist i Visby. Nu är vi framme i syd och XL-BYGG Hans Anders, som med sina sex anläggningar, har 50% kvinnliga platschefer.

Möt Anna Nyberg, platschef i Höör, Madeleine Bäckvall, platschef i Simrishamn, och Emelie Rosengren, platschef i Skurup.

Hur är det att arbeta inom byggmaterialhandeln som är en stark mansdominerad bransch?

- Mestadels bara positivt. Det finns dock tillfällen då en del kunder ser förbi en för att jag är kvinna och det verkar finnas en tro om att det därför inte skulle kunna gå att rådfråga mig i produktfrågor. Men även om jag mött kunder som ”ser förbi mig” upplever jag oftast att våra kunder uppskattar att det kommit fler kvinnor i branschen. För mig har det kommit till att ta det på rätt sätt och visa att jag kan, säger, Anna Nyberg som varit platschef i över 10 år.

XL-BYGG Hans Anders har verkligen satsat på att anställa fler kvinnor till sina anläggningar. Hur har det gått?

- Fantastiskt! Olof och Jörgen Nyberg, som är ägare av XL-BYGG Hans Anders, har alltid sett och satt individen först. Vi har tillsammans lyckats skapa ett bra team som kompletterar och lyfter varandra genom våra olika bakgrunder och erfarenheter, säger Madeleine Bäckvall, platschef i Simrishamn och som har arbetat inom byggmaterialhandeln sedan 1989.

Madeleine, ditt första riktiga arbete blev inom byggmaterialhandeln och inom de allra flesta tjänsterna. Hur har det varit?

- Jag har varit med på en lång resa inom branschen och det har blivit mycket bättre. Om det är mansdominerat nu så var det ännu mer för över 30 år sedan. Då var det ”lilla gumman” och en tuff jargong. Hade man inte skinn på näsan då var man inte med i matchen. Idag är det mer jämställt och inkluderande. Jag upplever att jag som kvinna blir mer lyssnad på och respekterad. Men vi är inte helt framme ännu men det har varit en bra resa, säger Madeleine.

Till motsatt från Madeleine har du hittills Emelie en kortare karriär inom byggbranschen då du började först som lagerchef för 2 år sedan och idag är du platschef. Hur har din resa varit?

- Jag gillar att arbeta i en mansdominerad bransch. Det ger mig mer som person i min utveckling och jag upplever att det finns en rakare kommunikation och en annan ärlighet och öppenhet. Ibland är det är tufft men det är skönt att kunna bevisa för kunder och kollegor att det inte spelar någon roll om man är kvinna eller man, det gäller bara att ha lite skinn på näsan. Ibland får jag påminna mig själv om att jag gör ett bra jobb och genom det har jag fått möjligheten att sitta som både lagerchef och platschef. Så oavsett kön, kan man om man bara vill, säger Emelie Rosengren, platschef i Skurup.

Ni alla är inne på det, att det känns som att kvinnor får en bra stöttning från både verksamheten och kunderna?

- Absolut! Vi har chefer som satsar och tror på oss, vi gick till exempel en uppskattad och givande ledarskapsutbildning förra året som inte bara utvecklat oss som platschefer utan som bidragit till att vi känner oss säkrare i vår roll. Sen har vi alla tre jobbat i butik och Emelie på lagret och det har varit en bra grund att stå på när vi sen blev platschefer. Det är en styrka att vi tre har varandra, avslutar Anna Nyberg.