Från vänster: Sören Reuterwall, IK Kongahälla, Richard Palm och Carl Strömberg, XL-BYGG Kungälv, Magnus och Lucas Lundholm, Lundholms Byggservice, Per Arne Carlström och Linus Carlström, IK Kongahälla, Hans Fahlén, ambassadör XL-Hjälpen.

IK Kongahälla är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen – Får hjälp att bygga ny läktare och taktillbyggnad

IK Kongahälla/Byggnadsföreningen Folkets Hus i Kungälv drivs av många eldsjälar som tillsammans arbetar aktivt med många olika evenemang för att barn och ungdomar ska få möjligheten att träffas och mötas genom fotbollen. XL-Hjälpen är glad över att få hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm om en ny läktare och taktillbyggnad.

XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Genom kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar som är inskickade ifrån hela landet för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många.

En av vinnarna som valts ut i år är IK Kongahälla/Byggnadsföreningen Folkets Hus i Kungälv som kommer att få hjälp med att förverkliga drömmen om en ny läktare och en taktillbyggnad.

- Att få den här insatsen från XL-Hjälpen är helt fantastisk. Vi kan nu lägga det ekonomiska fokuset mer på våra ungdomar i klubben och vi kan fortsätta vårt arbete med inkludering, utveckling och socialt engagemang, säger Per Arne Carlström, Klubbchef IK Kongahälla.

XL-BYGG Kungälv har fått i uppdrag att hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm. Byggprojektet kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Lundholms Byggservice AB.

-Det är svårt för föreningar att få ekonomin att gå runt och ännu svårare att få bidrag till att utveckla verksamheten, därför känns det verkligen jättebra att vi får möjligheten att kunna hjälpa till med det vi kan, säger Richard Palm, säljare på XL-BYGG Kungälv.

Byggprojekten kommer att genomföras under sommaren och hösten av lokala XL-BYGG-handlare som samarbetar med lokala byggföretag och XL-Hjälpens partners; Essve, Lindab, Weber Saint Gobain, Areco profiles, Stenvalls, Elitfönster, Valbo Trä, Becker, Finja, Parador, Swedoor, Södra och Habo.

Juryns motivering:
IK Kongahälla/Byggnadsföreningen Folkets Hus i Kungälv bedrivs av många eldsjälar som verkar för att bidra till samhörighet, trivsel och inkludering i närområdet. Genom fotbollen vill man bli den naturliga samlingsplatsen för barn, ungdomar och vuxna. Föreningen arbetar även med viktiga frågor som handlar om att förebygga och motverka utanförskap och psykisk- och fysisk ohälsa. Vi vill hjälpa föreningen i deras mycket viktiga arbete framåt, och hoppas att en ny läktare och taktillbyggnad ska göra verksamheten mer anpassad och tillgänglig för alla.