Från vänster, Viktor Bernsdorff Döhmers, VD XL-BYGG Lebe Byggvaror, Erika Markgren, Verksamhetsutvecklare Hågelby 4H-gård,  Markus Forsberg och Matz Hjärne, Matz Hjärne Bygg & Snickeri AB och Hans Fahlén, Ambassadör XL-Hjälpen.
Från vänster, Viktor Bernsdorff Döhmers, VD XL-BYGG Lebe Byggvaror, Erika Markgren, Verksamhetsutvecklare Hågelby 4H-gård, Markus Forsberg och Matz Hjärne, Matz Hjärne Bygg & Snickeri AB och Hans Fahlén, Ambassadör XL-Hjälpen.

Den stadsnära bondgården Hågelby 4H är en av vinnarna i XL-Hjälpen – Får hjälp med att bygga ett stort insektshotell

Hågelby 4H-gård är en liten stadsnära bondgård dit många grupper från förskola, skola och särskola besöker. Den ideella verksamheten arbetar med djur och natur men precis som många föreningar runtom i landet är man beroende av frivilliga insatser och ekonomisk hjälp för att hålla i gång verksamheten och anläggningen. Hågelby 4H-gården har nu blivit utvald av XL-Hjälpen att få sin byggdröm förverkligad.

XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Entreprenörerna inom kedjan har en stark lokal närvaro och XL-Hjälpen är ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. XL-Hjälpen är, som tidigare år, oerhört populär och en jury från XL-BYGG har i år gått igenom nomineringar ifrån hela landet för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många, samt projekt med fokus på människor, djur och natur.

En av vinnarna som valts ut i år Hågelby 4H-gård som vill få hjälp att bygga ett stort insektshotell till sin verksamhet med syftet att barn och ungdomar ska få möjligheten att få se nyttan av en ökad biologisk mångfald och hur det påverkar naturlivet och oss alla.

- Det här är fantastiskt. Det ger föreningen en möjlighet att få lära barn och ungdomar om insekternas betydelse för oss och för vår miljö, säger Erika Markgren, Verksamhetsutvecklare Hågelby 4H-gård.

XL-BYGG Lebe Byggvaror har fått i uppdrag att hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm. Byggprojektet kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Matz Hjärne Bygg & Snickeri AB.

-Hågelby 4H-gård är en fantastisk härlig plats att besöka. Jag fick en jättebra känsla när jag var där på besök, det var fridfullt och jag fick även minnen från när man själv var liten och fick möjligheten att besöka likvärdiga platser. Det känns därför riktigt bra att få vara med och stötta och bidra till föreningens fortsätta utveckling och framtid, säger Viktor Bernsdorff, ägare på XL-BYGG Lebe Byggvaror.

Byggprojekten kommer att genomföras under sommaren av lokala XL-BYGG-handlare som samarbetar med lokala byggföretag och XL-Hjälpens partners; Essve, Lindab, Weber Saint Gobain, Areco profiles, Stenvalls, Elitfönster, Valbo Trä, Becker, Finja, Parador, Swedoor, Södra och Habo.

Juryns motivering:
Stadsbondgården Hågelby 4H-gård gör ett viktigt jobb för att barn och ungdomar ska få uppleva känslan av att samverka med djur och natur. Vi är mycket glada över att få möjligheten att förverkliga deras byggdröm om ett stort insektshotell som kan visa på nyttan av vad en ökad biologisk mångfald gör för oss alla och naturlivet.