Från vänster, Hans Fahlén, Kersti Eriksson, Verksamhetschef Afasi Center Sthlm, Daniel Björkén, Proffssäljare XL-BYGG Täby, Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-BYGG,  Torbjörn Pedersén, Byggfast AB och Maria Mellström, Projektledare XL-BYGG
Från vänster, Hans Fahlén, Kersti Eriksson, Verksamhetschef Afasi Center Sthlm, Daniel Björkén, Proffssäljare XL-BYGG Täby, Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-BYGG, Torbjörn Pedersén, Byggfast AB och Maria Mellström, Projektledare XL-BYGG

Afasi-Center i Stockholm får hjälp av XL-Hjälpen att bygga en ordentlig uteplats för sina aktiviteter

Afasi-Center i Stockholm är en mötesplats för personer som har drabbats av afasi efter en hjärnskada och föreningen vill hjälpa till att göra samhället tillgängligt för alla genom att ge tips och råd som underlättar vardagen. Afasi-Center i Stockholm har nu blivit utvald av XL-Hjälpen att få sin byggdröm förverkligad.

XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Genom kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar som är inskickade ifrån hela landet för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många.

En av vinnarna som valts ut i år är Afasi-Center i Stockholm som kommer att få hjälp med att förverkliga drömmen om en ny uteplats som ska användas till språklig träning och social samvaro i en trygg utomhusmiljö.

-Vi saknar en tillräckligt stor gemensam yta och uteplatsen är i nuläget inte tillräckligt stor då det behövs svängutrymme för rullstolar. Vi är väldigt tacksamma över att få den här hjälpen som bidrar till att öka livskvalitén för väldigt många personer, säger Kersti Eriksson, Afasi-Centers verksamhetschef.

XL-BYGG Täby har fått i uppdrag att hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm. Byggprojektet kommer att genomföras tillsammans med det lokala byggföretaget Mälardrottningens Bygg & Fastighet AB.

-Det känns väldigt kul att få vara med och bidra till ett sådant här projekt. XL-Hjälpen betyder väldigt mycket för många och därför känns det bra att få göra detta tillsammans med våra byggare och Afasi-Center, säger Daniel Björkén, Proffssäljare XL-BYGG Täby.

Byggprojekten kommer att genomföras under sommaren och hösten av lokala XL-BYGG-handlare som samarbetar med lokala byggföretag och XL-Hjälpens partners; Essve, Lindab, Weber Saint Gobain, Areco profiles, Stenvalls, Elitfönster, Valbo Trä, Becker, Finja, Parador, Swedoor, Södra och Habo.

Juryns motivering:
Stockholms Afasi-Center är en viktig mötesplats där personer med afasi och deras nära anhöriga får ta del av socialt umgänge och stöd i vardagen. Vi är mycket glada över att få möjlighet att kunna förverkliga deras byggdröm om en ny uteplats som kan bli samlingspunkten för sociala aktiviteter och förhoppningen om en ökad livskvalité.