Från vänster: Maria Mellström, XL-BYGG, Patrik Svensson, Huvudtränare på Käglorna VSK, Rasmus Schöllin, XL-BYGG Nylands Trä,  Stefan Olofsson, Stebygg AB, Magnus Nordin, MN Bygg och Hans Fahlén, Ambassadör XL-Hjälpen. Foto: Bildbyrån/Mats Andersson.
Från vänster: Maria Mellström, XL-BYGG, Patrik Svensson, Huvudtränare på Käglorna VSK, Rasmus Schöllin, XL-BYGG Nylands Trä, Stefan Olofsson, Stebygg AB, Magnus Nordin, MN Bygg och Hans Fahlén, Ambassadör XL-Hjälpen. Foto: Bildbyrån/Mats Andersson.

Käglorna VSK är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen – Får hjälp att bygga en bastu

Käglorna VSK är Sveriges enda vattenskidshow och en av höjdpunkterna i föreningens drygt 50-åriga historia är fjolårets femteplats på VM i USA. Käglorna är belägna vid vackra Moälven, precis utanför Domsjö, och för att kunna värma sig efter träningarna har föreningen länge drömt om en vedeldad bastu. XL-Hjälpen är glad över att få hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm.

XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. Genom kedjemedlemmarnas starka lokala närvaro är XL-Hjälpen ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har gått igenom årets nomineringar som är inskickade ifrån hela landet för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till inkludering, samhörighet och glädje för många.

En av vinnarna som valts ut i år är Käglorna VSK som kommer att få hjälp med att förverkliga drömmen om en vedeldad bastu där ”käglorna” kan gå och värma sig mellan träningarna och samtidigt planera för fortsatta framgångar och gemenskap.

-Att hålla på med vattenskidor i Norrland är en utmaning på många vis där kylan i vattnet gör oss påmind varje vår som höst. För åkarna i Käglorna är det helt underbart att nu bara kunna släppa vattenskidlinan utanför bastun efter ett åk och sedan få sätta sig i värmen och spana på sina åkande klubbkamrater i väntan på sin nästa tur. XL-Hjälpens insats kommer definitivt göra vår vattenskidsäsong både längre, roligare men framför allt varmare, säger Mona Fahlén, Styrelsemedlem i Käglorna VSK.

-Detta är en dröm för oss som nu blir verklighet. Hjälpen vi nu får ger oss en möjlighet att effektivisera vår träning och samtidigt kan vi lägga pengarna där vi verkligen vill – på träning och utveckling, säger Patrik Svensson, Huvudtränare Käglorna VSK.

XL-BYGG Nylands Trä i Docksta har fått i uppdrag att hjälpa till att förverkliga föreningens byggdröm. Byggprojektet kommer att genomföras tillsammans med de lokala byggföretagen Stebygg AB & MN Bygg.

-Det känns verkligen roligt och bra att kunna få hjälpa en lokal förening med att förverkliga deras byggdröm. Det är en förening som drivs av många bra och drivna personer och förhoppningsvis kan detta hjälpa till med att skapa ett ännu större intresse kring både föreningen och sporten, säger Rasmus Schöllin, Butiksansvarig på XL-BYGG Nylands Trä.

Byggprojekten kommer att genomföras under sommaren och hösten av lokala XL-BYGG-handlare som samarbetar med lokala byggföretag och XL-Hjälpens partners; Essve, Lindab, Weber Saint Gobain, Areco profiles, Stenvalls, Elitfönster, Valbo Trä, Becker, Finja, Parador, Swedoor, Södra och Habo.

Juryns motivering:
Käglorna Vattenskidshow har i över 50 år arbetat med att utföra helt otroliga akrobatiska konster på vatten. En sport som kräver samarbete, förtroende och inte minst stolthet. Föreningen har länge drömt om en bastu dit “käglorna” kan gå och värma sig mellan träningarna och samtidigt planera för fortsatta framgångar och gemenskap.