Hållbara julklappstips i pandemitider

Hållbara julklappstips i pandemitider

Att ge hör julen till, men vi behöver inte köpa berg av julklappar för att ge fina och omtänksamma gåvor. Här får du tips på hur du ger klappar med mycket hjärta och liten klimatpåverkan.

5 tips för dig som vill ge mer hållbara julklappar

En pandemi som härjar, en jord som blöder – det blir en annorlunda jul i år. Att våra nära och kära ska få hålla sig friska, att få umgås med varandra som vanligt och en välmående planet ligger nog högst på många önskelistor denna jul. Här är fem tips på hur kan vi ge mer meningsfulla klappar som inte har en negativ påverkan på vårt klimat.

1. Onlineträning med Yogobe – årets julklapp?

Vi vet inte hur länge den här pandemin kommer att hålla i sig, men vi vet att vi måste röra på kroppen för att må bra. Då vi nu uppmanas till att inte gå till fysiska gym och yogastudios blir det svårare att hålla fast vid sina rutiner, särskilt för personer i riskgrupperna. Träning online kanske därför är en av de viktigaste julklapparna i år. Med Yogobe ger du obegränsad tillgång till träningspass och föreläsningar inom yoga, träning, fysioterapi, stresshantering, meditation, mental träning och andningsträning – verktyg för att ta hand om både kropp och själ i dessa utmanande tider. I Yogobes videobibliotek finns något för alla - nybörjaren, träningsfantasten, yogin, de äldre, ungdomarna och barnen.

2. Upplevelser och tid tillsammans som skapar kära minnen

Pandemin och den sociala distanseringen har gjort att det inte länge är en självklarhet att göra saker tillsammans med sina nära och kära. Materiella saker i all ära, men hur färglöst och tråkigt blir inte livet när vi inte kan tillbringa tid med dem vi älskar, eller hitta på roliga saker? I år kanske den finaste klappen är upplevelser – tid tillsammans med barnen, vännerna, mor- och farföräldrarna. Antingen roliga aktiviteter att se fram emot efter att coronasituationen lättat eller corornasäkra aktiviteter. Var kreativ, det kan vara allt från utflykter till online-fika, middagar i naturen, hemmabio eller pyssel, promenader och utomhusgympa – stunder som skapar minnen för livet.

3. Skippa nytt

Idag finns många möjligheter att köpa fina, begagnade grejer på loppisar, secondhand- och vintagebutiker och auktionsverk. Många secondhand-butiker samarbetar med välgörenhet vilket gör att köp där också bidrar till att hjälpa andra. Vill du undvika fysiska butiker finns det ett massor av secondhandbutiker online, köp-och sälj-sajter och appar att fynda på.

Om du ändå vill köpa nytt, välj hållbara varumärken och närproducerade produkter. Gärna från små e-handlare och dina lokala butiker som har det kämpigt nu i coronatider.

4. Ge bort dina undangömda skatter

Har du saker hemma hos dig som du tycker om men som du inte använder längre? Det är lätt att hålla fast vid prylar som har affektionsvärde, men som bara står och samlar damm. Smycken, kläder, inredning, möbler, böcker och leksaker kan bli perfekta gåvor till någon annan. Att ge någonting som betyder mycket för oss är kanske det finaste vi kan ge någon och det finns en stor glädje i att låta de gömda skatterna få komma till användning igen.

5. Ge en gåva som hjälper andra

Undvik att köpa för köpandets skull. Att ge bort en donation är en fin julklapp till den som redan har allt. Det finns massor av organisationer som stöttar välgörande ändamål av alla dess slag. Välj en organisation som ligger dig, eller den du ska ge gåvan till, varmt om hjärtat. Här kan du läsa om vilka non-profits som Yogobe samarbetar med.

Ett tips för dig som har lite större barn är att ge dem en peng, och sedan ge dem samma peng och låta dem välja en organisation att skänka dem till. Då får de lära sig vad värdet på pengen de får kan betyda för någon annan.