Så tränar du för trädgårdssäsongen

Så tränar du för trädgårdssäsongen

Med våren och sommaren kommer också trädgårdsarbetet för många. Att gräva, rensa i rabatten, kratta löv, klippa gräset, skörda - allt kräver sin kropp. Olika positioner belastar olika delar av kroppen och kräver olika typer av träning. Seth Ronland, personlig tränare och profil i Team Yogobe, ger här sina bästa tips för hur du kan avlasta din kropp när du jobbar i trädgården.

Träna för trädgårdsarbete – bli stark där du behöver det
– Att få trötthet och lite smärta i ländryggen är väldigt vanligt vid trädgårdsarbete, säger Seth Ronland. Även fotlederna, höftlederna och axlarna brukar påverkas. Att man har känningar i ryggen i stort är också vanligt då i princip alla andra delar av kroppen påverkar ryggen.

– Det finns lite risker med att börja spela fotboll efter femton år och inte ha rört på sig. Med andra ord, vi måste träna på positionerna som vi är ute efter att bli starkare, uthålligare och stabilare i.

Fundera alltså på vad det är du vill att din kropp ska klara av. Vad vill du använda din kropp till? Utgå från det i din träning. Ska du gräva eller klippa häcken krävs det ofta mer styrka i ryggen än när du rensar rabatten – då behövs det mer höftrörlighet. Kan du rotera bröstryggen på ett bra sätt? Kan du böja dig fram och bak? Kan du sitta på huk utan större ansträngning?

Därför får du ont av att jobba i trädgården
Vid trädgårdsarbete precis som vid all annan fysisk aktivitet, är det vanligt att få träningsvärk. En helt naturlig reaktion som beror på att kroppen inte är tillräckligt tränad för uppgiften. Kroppen är dessutom inte optimerad för att göra monotona uppgifter alltför länge eller sitta/stå i en och samma position under långa stunder. Ett tips är att dela upp arbetet i kortare pass för att slippa överbelastning.

Tips till dig som gör trädgårdsarbete – så hjälper du kroppen

• Om du har möjlighet, börja med kortare arbetspass i trädgården för att sedan öka på tiden. Då hinner kroppen vänja sig och bygga upp sig för uppgiften.
  • Tänk på att det alltid är jobbigast i början!
  • Försök få in pauser i trädgårdsarbetet.
  • Sitt eller stå inte länge i en och samma position. Byt position under arbetets gång om möjligt.
  • Var snäll mot din rygg. Dess funktion är viktig för hela kroppens funktion.
  • Utgå från vad det är du vill att din kropp ska klara av när du tränar.
  • Att träna framförallt ländrygg och axlar brukar vara bra vid trädgårdsarbete.
  • Träna rörlighet, uthållighet och styrka för bästa kroppsliga funktion.
  • Ha kul!

För mer information, kontakta gärna:
Agnes Ekesiöö, Partneransvarig, agnes@yogobe.com