Världshälsodagen för psykisk hälsa 2022 – World Mental Health Day

Världshälsodagen för psykisk hälsa 2022 – World Mental Health Day

Världshälsodagen för psykisk hälsa infaller varje år den 10 oktober och är instiftat av WHO med syfte att öka medvetenheten om psykisk hälsa, öka kunskap, minska stigma och negativa attityder. Årets dag handlar också om att lyfta och tillgängliggöra initiativ som gör skillnad.

4 av 10 har eller har haft psykisk ohälsa

Folkhälsomyndigheten har i mars 2021 gjort en ny enkätundersökning som släpps senare i år, men den visar att 4 av 10 vuxna svarar att de har eller har haft psykisk ohälsa. Hälften av befolkningen uppger också att de brukar träffa någon som de vet har psykisk ohälsa.

Den psykiska ohälsan hos unga har också ökat kraftigt. Samtidigt som fyra av fem unga (16-29 år) skattar sitt psykiska välbefinnande som gott, svarar 71% av tjejerna och 45% av killarna att de har besvär med ängslan, oro och ångest. 39% anger att de har besvär med sömnen.*

Yogobe minskar trösklarna med guidning och digitala stöd

Frågan måste lyftas och stöd göras än mer tillgängliga. För att bidra subventionerar det digitala hälsoföretaget Yogobe sin prenumerationstjänst med övningar och interventioner inom yoga, meditation, andning och träning tillsammans med studentföretaget Mecenat till förmån för över 600 000 studenter.

– Det finns sedan länge kunskap att träning, yoga och mindfulness har goda effekter både för fysisk och psykisk hälsa, men för den som mår riktigt dåligt kan det bli för många trösklar och hinder att packa en väska, ta sig till ett gym, passa en tid eller vara i grupp. Nu kan studenterna själva, helt på sina egna villkor, koppla upp sig hemma och få guidning och stöd online, berättar Yogobe:s VD Peter Munteanu.

Ökad kunskap och avstigmatisering

Yogobe har utökat innehållet på tjänsten kring sömn och återhämtning då man sett det ökade problemet. Det finns även videovägledning med mindfulness och KBT, yoga och psykologi, samt forskningsbaserat material kring trauma. Detta material används idag inom rättspsykiatrin i Sverige och är också klart för att kunna användas på tex Sis-boenden och som sekundärpreventiv insats inom vården.

– Vi hoppas att tillgängligheten till kvalitativ vägledning kan göra verklig skillnad i vardagen för studenterna och att de kan finna vägledning och redskap som hjälper dem såväl fysiskt som mentalt och själsligt. Att så många unga mår dåligt kräver kollektiva insatser. Ökad kunskap och avstigmatisering är av oerhörd vikt, så vi hoppas också kunna bidra till att frågan lyfts och uppmärksammas mer än idag, avslutar Peter.

Om Yogobe

Yogobe är en digital plattform inom fysisk och mental hälsa med videor och vägledning inom yoga, träning och återhämtning, godkänd för FaR (Fysisk Aktivitet på Recept) och man deltar också i Kraftsamling för Psykisk hälsa, vilket initierades av Ing-Marie Wieselgren på SKR våren 2019 för att skapa ett mer hälsofrämjande samhälle och för att ge hållbara stöd till de som behöver.

Läs mer om Yogobes samarbete med Mecenat

Läs mer om World mental health day på WHO