Nyhet - Äntligen en modern pilatesutbildning i Sverige

Nyhet - Äntligen en modern pilatesutbildning i Sverige

På Yogobe är vi glada att sprida nyheten att vår partner inom pilates, Pilates Complete, lanserar en helt ny slags utbildning. Detta är både behövt och efterlängtat.

Pilates Complete Education är moderna tränarutbildningar för alla som vill undervisa pilates med glädje & variation och erbjuder en dynamisk utveckling på den klassiska pilatestekniken. Pilates Complete Education ger en stadig och kreativ plattform för pilatestränare som vill utveckla sin undervisningsstil. Förutom en omfattande rörelsebank innehåller utbildningen moduler som kommunikation och programupplägg, vilket är två viktiga nyckelkomponenter för att kunna förmedla pilatesträning på ett kvalitativt, effektivt och enkelt sätt.

Fyller ett glapp på marknaden
Pilates Complete har sett att det finns ett glapp på utbildningssidan i marknaden för pilatestränare i Sverige. "Vi saknar en modern pilatesutbildning där fokus ligger på träningsglädje och variation och som också tar ett helhetsgrepp på det som behövs för att arbeta som pilatestränare på heltid, med PCE ämnar vi fylla det glappet", säger Jasmin Salhi & Linda Ahlgren, grundare och ägare.

"Pilatesvärlden behöver ta ett kliv vidare i utvecklingen och tekniken moderniseras och varieras. Pilates Complete Education kommer att erbjuda just detta adderat med glädje. Idag vet vi att träningsglädje och inspiration är otroligt viktigt för att träningen skall bli av för de flesta människor. Pilatesträningen besitter en enorm variation som om den bara nyttjas på rätt sätt ger en otroligt både rolig och effektiv träning", säger Linda.

Pilatespionjärer
Företaget bakom denna lansering är Pilates Complete i Göteborg som sedan starten 2010 har utvecklats till en av Sveriges ledande pilates- och träningsstudios. Pilates Complete erbjuder specialanpassad pilatesträning inom olika områden och har genom åren utvecklat ett flertal framgångsrika pilateskoncept. På studion arbetar ett tiotal pilatestränare, alla med olika expertiser, som alla strävar efter att ligga bland de främsta inom pilates och närbesläktade träningsformer.

"Efter att ha undervisat och arbetat med pilates i över 20 år har vi samlat på oss mycket erfarenhet och kunskap kring vad som fungerar i träningsbranschen när det kommer till pilates. Vi har haft förmånen att driva upp en verksamhet där vi under åren provat oss fram för att se vad kunderna vill ha och vad som fungerar, men också sett vad som saknas och gör att pilatesträningen inte når ut ordentligt, säger Jasmin.

Första utbildningen i sommar
Utbildningen riktar sig i första hand till pilatesinstruktörer, pt-tränare, yogalärare och gruppträningsinstruktörer som söker vidareutbildning, variation och ny inspiration till sin undervisning, men även till coacher och terapeuter som vill använda pilatesträning som ett komplement i sina behandlingar och privatpersoner med ett starkt intresse för träning och hälsa. Den första Pilates Complete Education- utbildningen startar sommaren 2021.

Kontakt för information om utbildningen:
Jasmin Salhi 0739-22 07 22
Linda Ahlgren 0730-44 47 52

För den inte redan är insatt i pilatesträning vill vi på Yogobe berätta kort om bakgrunden:

Vad är pilates?
Pilates är en kombination av styrke-, stabilitets-, rörlighets- och balansträning. Pilatestekniken är dels en övningsbank med cirka 500 grundövningar och otaliga modifikationer, och dels en förklaringsmodell för hur man använder kroppen mest ändamålsenligt. Man arbetar efter ett flertal grundprinciper för att göra träningen så säker och effektiv som möjligt. Grundprinciperna styr hur man tränar, dvs var man hämtar kraften ifrån och var man ska slappna av i rörelserna. Grundprinciperna guidar oss också in i de rörelsebanor som är nyttiga för oss att röra oss igenom. Ofta sådana banor som vi är ovana vid. Metoden är väldigt variationsrik och kan tränas på matta med den egna kroppen, samt med en mängd redskap och maskiner.

Varför skall man träna pilates?
Det är en fantastisk träningsform som balanserar upp kroppen så att den blir lika stark som smidig. Pilates är exceptionell med sin noggrannhet och sitt fokus på kroppsmedvetenhet, vilket gör att utövaren får snabba resultat av träningen och känner märkbar skillnad redan efter några få gånger. Man kommer åt de delar som inte är så starka eller rörliga för att göra den så välfungerande som möjligt.

Några av pilatesträningens främsta fördelar

• Säker och effektiv träning
  • Balanserar styrka och smidighet
  • Förbättrar balans, koordination och cirkulation
  • Förbättrar hållningen
  • Skonsam vilket gör att alla kan utöva det – oavsett kön, ålder eller fysisk status
  • Ökar kroppsmedvetenheten – du använder kroppen mer ändamålsenligt
  • Höjer prestationen i andra sporter (yoga, löpning, golf, styrketräning, dans etc
  • Framgångsrik som rehabilitering efter skador

På Yogobe.com får du videovägledning som gör att du säkert och tryggt kan träna pilates hemma. Det finns pilatesövningar för gravida, nyblivna mammor, för atleter och äldre. För yogautövaren kan pilatesträningen ge stöd till bättre hållning, vilket leder till en bättre placering i yogapositionerna och uthållighetsstyrkan att hålla positionerna korrekt längre. En bättre hållning och förbättrad uthållighet leder i sin tur till att andningen också förbättras genom att andetagen förlängs och övergången mellan in-och utandning blir mjukare och ansträngningslöst.