Stress och oroliga tider får fler att upptäcka yinyoga

Stress och oroliga tider får fler att upptäcka yinyoga

Populariteten för den lugna, avkopplande yogaformen yinyoga har ökat de senare åren, vilket märks av i yogastudior, gym och yogaevent. Kan ett ökat behov av vila och lugn i oroliga och tider vara orsaken?

Yinyoga är en lugn och stillsam yogaform där yogapositionerna hålls under en längre tid, vanligtvis 2-5 minuter eller längre, för att ge kroppens djupaste vävnader, såsom ligament, leder, ben, kroppens djupa fascianätverk, en långsam och mjuk stretch. Den röda tråden i yinyoga är lugn och stillhet, såväl kroppsligt som känslomässigt och mentalt.

Yinyogan utvecklades i slutet av 70-talet av den taoistiska yogaläraren och martial arts-mästaren Paulie Zink, för att råda bot på sina martial arts-elevers stela och korta muskler. Tanken var att en taoistisk yogaform där man håller positionen en lång tid, skulle öka flexibiliteten hos eleverna.

Yogalärana Paul Grilley och Sarah Powers anammade Zinks metod och spred yinyogan vidare i USA. Zink, Grilley och Powers har hämtat sin filosofi från buddhismen, den traditionella kinesiska medicinen (TKM) och yoga. Varje yinyogaposition har i enlighet med TKM en koppling till våra meridianer, element och organ. Fysiska spänningar sägs kunna hänga ihop med emotionella blockeringar och genom att mjuka upp kroppen kan vi enligt TKM frigöra kraft och potential att få tillgång till mer av oss själva samt skapa hälsa och balans såväl kroppsligt som mentalt.

Yinyoga – en prestationsfri stund i ett stressat samhälle

2013 hölls den första yinyogautbilningen på svenska i Sverige, och sedan dess tycks yogaformen ökat i popularitet. Idag har de flesta yogastudior och gym yinyoga på schemat, fler och fler utbildar sig till yinyogalärare och nya varianter av yinyoga dyker upp. Så vad är det med yinyogan som gör att så många väljer just denna yogaform?

Inna Smirnoff Mannert och Johanna Alvin är yogalärare och experter inom yinyoga på Yogobe:

– En yinyoga-klass är en helt prestationsfri stund, och bara det är något positivt då det skiljer sig enormt från det pressade samhället vi lever i. Dessutom erbjuder yinyogan en möjlighet att sakta ned och vända sinnena från att ständigt ha koll på vår omvärld till att både lyssna och känna inåt. Positionerna och utförandet är lättillgängliga för de allra flesta, vilket ger möjligheten till inre utforskande och vila. Yinyogan är på så sätt en fristad som många behöver och har en djup längtan efter – när man väl upptäcker denna yogaform vill man gärna återvända till den igen och igen, säger Inna Smirnoff Mannert.

Johanna Alvin, är inne på samma spår:

– I det input-täta samhälle vi lever i tror jag att människor längtar efter att bara få vara för en stund. Det blir något som ger näring och påfyllning i vardagen som också är lättillgängligt. Känslan av att ständigt prestera, leverera, vara på olika platser på bestämda tider och fylla dagen med aktiviteter är inte hållbar och yinyogan kan vara stunden där vi hinner landa och reflektera över det. Där föds kanske energin och insikten till förändring, säger Johanna Alvin.

Svåra tider ger stort behov av vila?

Utöver stress i vardagen, har det varit oroliga tider med pandemi, krig, inflation som avlöst varandra, samtidigt som man har ett klimathot hängande över sig. Kan yinyoga vara ett verktyg för att hantera den oro och stress som många kanske upplever just nu?

Maria Johansson har tillsammans med Frida Hylander, båda leg. psykologer och yogalärare, tagit fram det vetenskapligt bevisade konceptet YOMI, en blandning av yoga och psykologi. De erbjuder bland annat kursen YOMI för stress och oro, där föreläsningar och övningar i KBT och mindfulness blandas med klasser i yinyoga.

– Precis som ni säger är det mycket i världen och livet som känns oroligt och som väcker mycket tankar och känslor just nu. För att hitta ett sätt att hantera dessa tankar och känslor som flödar hos oss, samt att utveckla en motståndskraft som gör att vi orkar agera i linje med det som är viktigt för oss, behöver vi yogan. Man kan säga att det blir ett sätt att landa i oss själva och hitta energin för att ta oss an de olika utmaningar som livet innebär helt enkelt, säger Maria Johansson

Fördelar med yinyoga:

• Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi

Utforska yinyogans värld online med Yogobe

Yogobe möter den stora efterfrågan på vila och återhämtning med ett brett utbud inom yinyoga. På Yogobes plattform finns bland annat ett stort antal yinyogaklasser, ett yinyogaprogram och en onlinekurs samt LIVE-streamde klasser i yin varje vecka. Det finns även en temasida med allt samlat innehåll. Ta del av innehållet och läs mer:

Om Yogobe

Yogobe är Nordens ledande digitala tjänst inom onlineträning och hälsa med över 200 000 medlemmar. Tillsammans med 100 ledande experter, instruktörer och terapeuter erbjuder Yogobe stöd och vägledning inom yoga, träning, meditation, andning och personlig utveckling. Yogobe är godkänt för FaR (Fysisk aktivitet på Recept) och går att använda med sitt Friskvårdsbidrag.

För mer information kontakta gärna:
Anna Reynold, en av grundarna till Yogobe & varumärkesansvarig, anna@yogobe.com