Foto: Sofia Kallner

Bindväven påverkar kroppen och hälsan mer än du tror

Känner du dig stel ibland? Har du hört ordet bindväv eller fascia men inte riktigt förstått vad det faktiskt är? Tillsammans med fysioterapeuten och författaren Linus Johansson har Yogobe tagit fram en serie föreläsningar och klasser online med fokus på bindväven. Vad är då bindväven för något? Ta del av intressanta fakta och lär dig mer om detta spännande organ!

Vad är bindväv?
– Kärt barn har många namn, fascian eller bindväven, är det mjuka skelettet och den miljö där alla celler har möjlighet att bo och göra sitt jobb så bra som möjligt. Bindväven omsluter allt i kroppen – muskler, organ, nervsystem och har direktkommunikation till hjärnan för att förklara var vi befinner oss och hur vi mår. Den ger en förklaring på att allting hänger ihop, säger Linus.

Exempelvis kan en värkande del av kroppen kan hänga ihop med spänningar någon annanstans och påverka hur vi mår psykiskt – och hur vi mår psykiskt kan påverka hur vi rör oss och mår i vår kropp.

– Allt är psykosomatiskt, hänger ihop. Om vi har ont i kroppen kan ett sätt vara att få prata om sin kropp och få ett annat förhållande till kroppen genom förståelse – och omvänt kan vi gå vägen via kroppen för att nå psyket. Det kan vara yinyoga, frigörande dans, löpning, det spelar inte så stor vad i sig vi gör.

Kan bindväven tränas?
Kan man då träna bindväven specifikt? Nej det är inte riktigt så enkelt, eftersom allt hänger ihop, tränar och mjukar vi upp mycket samtidigt. Och därtill är bindvävens egenskaper så pass nybeforskat att vi har mycket kvar att lära om dess funktioner. Men tillräckligt vet vi för att förstå att bindväven spelar stor roll för hela vår hälsa och att vi kan göra mycket med små enkla knep. Samtidigt, betonar Linus, ger upptäckterna oss en chans att bli fascinerade över hur vi fungerar:

– Mystiken får vi aldrig slå ihjäl, den får finnas där. Känslan av att bli nykär är tanken med boken och serien. Wow har jag en sån här kropp, finns det här i mig? Att dyka in i den upptäcktsresa som drivs av sin egen nyfikenhet, säger Linus.

Fem fakta om bindväven

1. Bindväven ger kroppen sin form och kan beskrivas vara det mjuka skelettet mellan muskler och det hårda skelettet.
  2. Bindväven lagrar rörelseenergi för att göra oss mer energieffektiva, framför allt när vi springer och går.
  3. Bindväven är ett av våra största sensomotoriska organ och är därmed stor del i att skapa upplevelsen av alla våra rörelser.
  4. Bindväven finns i hela kroppen och om sluter alla våra muskler, inre organ, skelett och även det centrala nervsystemet.
  5. Bindväv kallas också för fascia, vilket på latin betyder insvepning. Vid anatomiska studier ser kroppens inre ut att vara just insvept i band av bindväv.

Träna och lär känna bindväven online på Yogobe
Tillsammans med Linus har vi tagit fram en serie föreläsningar och klasser där du får lära dig mer om vad bindväv är, dess vetenskapliga förankring och vilken betydelse den har för vår fysiska och mentala hälsa. Du får fördjupa dig i hur muskler, bindväv och nervsystem samverkar – och hur du kan träna, stretcha och återhämta dig för att få fascian i bra form – och med det, hela dig att må bättre.

Oavsett om du är nyfiken rörelseentusiast, tränare, fysioterapeut eller instruktör så får du i den här serien kunskap, tips och rörelser som du har nytta av både i din vardag likväl som i din träning och återhämtning.

Ta del av hela serien!

För mer information kontakta gärna:
Johanna Alvin, teamansvarig på Yogobe, johanna@yogobe.com
Linus Johansson, fysioterapeut och författare, linus@somamove.com

Foto: Sofia Kallner