​Träningsbranschen i gemensam uppmaning: Var rädd om dig själv och andra – träna hemma för att begränsa smittspridning

Coronaviruset dominerar all nyhetsrapportering just nu. Allt fler svenskar uppmanas att hålla sig hemma från jobbet, skolan och träningen för att förhindra att smittan sprids vidare. Det digitala hälsoföretaget Yogobe gör yoga och träning tillgänglig för alla som måste eller väljer att stanna hemma. Ett alternativ för de som vill ta ansvar för att inte sprida smittan vidare.

– Att hålla sig hemma när det finns en risk för att man själv sprider smittan vidare handlar om sunt förnuft och att visa sina medmänniskor omtanke, inte minst de som tillhör riskgrupperna. När det gäller just träning är det extra viktigt eftersom man ofta är många på en relativt liten yta, man svettas, använder samma redskap och viruset har lång livslängd även på fasta ytor, säger Peter Munteanu, vd för Yogobe.

Många företag och verksamheter tar stort ansvar för att försöka få stopp på coronasmittan. Exempelvis uppmanar många yogastudios och träningsanläggningar kunder som upplever snuva, irritation i luftvägarna och hosta att stanna hemma under de två veckor som är inkubationstiden.

– Att träna hemma är ett perfekt alternativ för de som är rädda om sig själva och andra, och det verkar finnas en samsyn i träningsbranschen. Flera aktörer har kontaktat oss för att kunna erbjuda hemmaträning till sina kunder. Först ut var träningsappen Bruce som nu ger sina medlemmar tillgång till fri onlineträning med Yogobe. Vi är glada att vi tillsammans kan uppmuntra till omtanke för de som tillhör riskgrupperna, samtidigt som medlemmarna slipper ta en paus i sin träning, säger Peter Munteanu.

Yoga och träning hemma med videovägledning används redan idag av många som av olika anledningar har nedsatt immunförsvar, exempelvis under en pågående cancerbehandling. Att kunna yoga och träna hemma, utan att utsätta sig för smittorisk eller behöva känna oro, är ett bra alternativ för de som tillhör någon av riskgrupperna.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Munteanu, vd för Yogobe, peter@yogobe.com, 070-940 06 02

Tips till alla som tränar: Så visar du hänsyn och omtanke:
– Tvätta händerna med tvål och vatten i minst 30 sekunder före och efter träning
– Använd det rengöringsmedel din anläggning ställt ut och torka av redskap och maskiner noga
– Ta med egen yogamatta när du går till en studio eller anläggning
– Håll dig hemma om du besökt något av riskområdena eller har symtom på Corona
– Träna hemma om du är satt i karantän och återhämta dig med avslappning och andning om du varit sjuk
– Var lojal och kom tillbaka till de studios och anläggningar som tar ansvar och eventuellt stänger en period

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom yoga och e-hälsa. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming och e-kurser inom allt från träning och prevention till rehabilitering. Yogobe har idag 100 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.