Yogaläraren MIlla Floryd instruerar Yogobe-medlemmen Rebecka Gustafsson.

Yoga ska vara för alla – Yogobe lanserar nytt koncept för personer med större kroppar

Trots att yoga ska vara för alla väljer en del bort den för att den inte alltid är anpassad till människors olika fysiska förutsättningar. Bilden i sociala medier är också stereotyp, många som yogar är smala och viga. Det vill det digitala hälsoföretaget Yogobe ändra på och lanserar därför ett helt nytt yogakoncept för personer med större kroppar. Det heter Beautiful In Grace (B.I.G.) och är framtaget i samarbete med yogaläraren Milla Floryd.

– Vi vill att alla ska ha samma möjligheter till fysisk och mental hälsa. Det ställer självklart krav på oss när det gäller mångfald, att vi har ett utbud som riktar sig till och är relevant för många. B.I.G. handlar dels om att möta en efterfrågan bland våra kunder, men också om att se till så att fler kan yoga och öka sitt välmående, säger Peter Munteanu, vd för Yogobe.

Stereotypa budskap om hur våra kroppar ska se ut har stor spridning i dag. Det påverkar också, medvetet eller ej, hur dagens yogaklasser utformas. Följden blir att liten eller ingen hänsyn tas till människors olika fysiska förutsättningar. Det leder i sin tur till att en del väljer bort yogan.

För att försöka ändra på det lanserar det digitala hälsoföretaget Yogobe ett nytt yogakoncept: Beautiful In Grace, B.I.G., som har tagits fram tillsammans med yogaläraren Milla Floryd.

Konceptet riktar sig till personer med större kroppar, som har svårt att utföra vissa övningar för att kroppen inte får plats, för att till exempel magen, låren eller bysten är i vägen. Konceptet är utformat för att passa både kvinnor och män och består av såväl fysisk yoga, mental träning som mindfulness-meditation, där fokus ligger på att skapa en mer positiv uppfattning av den egna kroppen.

– På Instagram och i andra sociala medier ser majoriteten av de som yogar ut som balettdansöser eller gymnaster. De är väldigt smala och extremt viga och så ser ju de flesta inte ut i verkligheten. Målet med B.I.G. är att skapa en motvikt till den här mediebilden, men också att fler ska få upp ögonen för hur yogan kan påverka deras liv på ett positivt sätt, säger Milla Floryd, yogalärare och en av initiativtagarna till Beautiful In Grace.

Idén till B.I.G. kom efter att allt fler i Yogobes eget community BEYOGA365 efterfrågat klasser anpassade efter människors olika fysiska förutsättningar. Initiativet ligger i linje med Yogobes målsättning att göra yogan och dess positiva effekter för den mentala och fysiska hälsan tillgänglig för fler. Sedan tidigare har Yogobe specialanpassade yogaklasser bland annat för seniorer, gravida, atleter samt personer som sitter frihetsberövade (i samarbete med Prison Yoga Project).

För mer information, kontakta gärna:
Peter Munteanu, vd för Yogobe, peter@yogobe.com, 070-940 06 02
Milla Floryd, 070-749 33 22

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom yoga och e-hälsa. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming och e-kurser inom allt från träning och prevention till rehabilitering. Yogobe har idag 100 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.

Relaterat innehåll