​​Region Hovedstaden og headspace vil give hurtig hjælp til unge med psykiske problemer

Der er brug for at gøre noget ekstra for de mange børn og unge, der kæmper med psykiske problemer, og som er for raske til at få hjælp i det etablerede psykiatriske system.

Derfor har Region Hovedstaden vedtaget at indgå en aftale om at få fremskudte medarbejdere ud i regionens otte headspaces, hvor børn og unge kan komme og tale om alt fra kærestesorger og konflikter til spiseforstyrrelser, psykisk sårbarhed og selvmordstanker.

”Vi har set, hvordan headspace har udviklet sig og hjulpet børn og unge, der kæmper med stress, psykiske problemer og andet, og som har svært ved at få hjælp i eller ikke opsøger det etablerede system. Ved at rykke børne- og ungdomspsykiatrien ud, hvor de unge er, så tror vi, at vi kan sikre en bedre forebyggende indsats”, siger formand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen.

Siden 2014 har headspace haft et lignende samarbejde med Region Syddanmark, der sidste år blev udvidet og forlænget til at gælde alle regionens headspaces. De gode erfaringer fra medarbejderne i regionen er, at samarbejdet bidrager til at mindske antallet af indlæggelsesdage og genindlæggelser, og at det giver mulighed for at sætte tidligere ind og fremme recovery hos de unge.

”Flere unge kæmper med psykiske problemer. Det kræver et mere sammenhængende svar, hvor kommuner, regioner og civilsamfundet arbejder sammen med hver deres kompetencer i indsatsen for at forebygge udviklingen af psykiske problemer, lette adgangen til psykiatrien, når der er behov og mindske antallet af genindlæggelser og indlæggelser for de unge. Men samtidig skal vi også se på, hvordan vi fjerner noget af det pres, som flere og flere unge oplever,” siger regionrådsformanden.

Region Hovedstaden har over de næste fire år afsat en halv million om året til samarbejdet med at få fremskudte psykiatrimedarbejdere ud i headspace og tættere på de unge, og det glæder man sig til at få ført ud i livet i Storkøbenhavn.

”Det her er et stort skridt i den rigtige retning, at Region Hovedstaden vælger at prioritere den forebyggende indsats og komme ud til de unge. Det er et vigtigt skridt i forhold til at hjælpe der, hvor de unge er og sikre, at de får den rette støtte, hjælp og kan henvises til det psykiatriske system, hvis der er brug for det”, siger Trine Hammershøy direktør i Det Sociale Netværk, der står bag landets headspaces.

For yderligere information kontakt:

Presse- og kommunikationskonsulent
Laurids Bæk Simonsen
Mail: lbs@detsocialenetvaerk.dk

• psykiatri
  • tidlig indsats

• Hovedstaden

headspace er et gratis rådgivningsinitiativ for unge mellem 12 og 25 år. Det er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte i samarbejde med staten, kommunerne, private fonde og virksomheder. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på de unges præmisser, og der er ingen ventetid eller journaler.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og tale med ungerådgivere. Det kan være anonymt og er gratis og uforpligtende. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon.

De seks første headspaces blev etableret i september 2013 i Rødovre, Roskilde, København, Odense, Horsens og Aalborg. Hermed kan headspace den 14. september fejrer sin 5-års fødselsdag.

Derudover findes headspace i Aabenraa, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Gentofte, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Hvidovre og Fredericia..