Sådan gør du bilen klar til vinteren

Vinteren nærmer sig, og den er ikke kun hård for dig, men også for din bil. Derfor bør du give bilen et tjek, inden kulden kommer, så du sikrer den mod slitage, og at den pludselig sætter ud, når du er på vej til arbejde. Her får du seks råd til, hvad du kan gøre.

Det kommer næppe som en overraskelse, at vinteren kan føles både hård og lang. Men det er ikke kun dig, der går en lang vinter i møde – det gør din bil også …

”I løbet af vintersæsonen oplever mange bilejere, at batteriet sætter ud pga. kulde, eller at vinteren bogstaveligt talt gnaver af karosseriet, fordi rustbehandlingen måske er glippet. Derfor bør man allerede i efteråret gøre bilen klar til vinteren for at sikre sig mod de typiske skader,” siger Jan Helbo fra Teknologisk institut.

Seks tips til at gøre din bil vinterklar

• 1.Fyld frostsikker køler- og sprinklervæske på bilen
    Det lyder måske indlysende, men mange bilister tænker ikke over, om den sprinklervæske, de fylder på bilen i slutningen af oktober måned, er frostsikker. Men det er til stor gene og irritation, når sprinkleren fryser til, mens du kører. Og det er en sikkerhedsforanstaltning i vintertrafikken, hvor salt og sjap kan gøre udsynet dårligt på et split sekund.

Kølervæsken skal også være frostsikker for at kunne modstå minusgraderne. Er den ikke det, vil væsken nemlig udvide sig, når den udsættes for frost, og resultatet kan være, at rør og andre komponenter i bilen sprænger.

Frostsikker kølervæske kan klare ned til -25 grader – og selvom vi sjældent har så lave temperaturer i Danmark, er det en vigtig sikkerhedsforanstaltning, især hvis man fx skal køre på skiferie.

1. Tjek batteriet
    Vil du undgå at stå med en flad bil på vej ud ad døren, er det en god idé at tjekke batteriet.

”Det er i mange tilfælde ’rettidig omhu’ at sikre sig, at bilens batteri gennemgår et eftersyn, og evt. bliver udskiftet inden vinteren sætter ind”, siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut.

Er der batterisyre på batteriet, kan det give utætheder, og det bør tjekkes. Test om dit batteri har god holdbarhed ved at købe en batteritester. Den er nem at bruge og bør anvendes cirka 12 timer efter, du sidst har kørt i bilen.

1. Rustbeskyt bilen i tide
    Rust har det med at komme snigende, og i modsætning til et dødt batteri, så er rust ikke noget, der forhindrer bilen i at køre – i hvert fald ikke til en start. For når rustskaderne først har gjort deres indtog, er de dyre at reparere og kan sætte sig på vigtige dele som bremserør, der både har med bilens sikkerhed og drift at gøre. Derfor er nøgleordet ’forebyggelse’ – man bør rustbeskytte, ikke rustbehandle.

”I Danmark ruster bilerne hele året rundt, på grund af det fugtige klima, men om vinteren udvikler rusten sig hurtigere, fordi der både er salt, sne og ekstra meget vand på vejene. Faktisk kan der samles op til 10 liter kondensvand i bilens hulrum og undervogn. Desværre undlader mange at rustbeskytte bilen, fordi de fejlagtigt tror, at fabriksgarantien dækker al rust, hvilket langt fra er tilfældet. Og det er jo kritisk, når nu alle biler er lavet af metal, som før eller siden ruster,” siger Mogens Vestergaard Hansen fra Dinitrol.

1. Tjek bremserne
    Det siger nok sig selv. Bremserne er noget af det vigtigste på bilen, og derfor skal du tjekke dem løbende – især op til vinteren, hvor din sikkerhed kommer på prøve på de glatte veje.

Trækker bilen mod siden, når du bremser, eller larmer bremserne, er det tegn på, at noget er galt. Synker bremsepedalen, når du træder den i bund, kan det være tegn på en utæthed, og er pedalen omvendt helt hård, når du træder på den, kan det være tegn på problemer med bremseforstærkeren. Er du det mindste i tvivl, så få din bil tjekket på værksted, lyder rådet.

2. Skift til vinterdæk

Ligesom med bremserne skal dækkene altid være i orden. Alligevel kommer det hvert år bag på mange, når den første sne falder, og man stadig ikke har fået skiftet dækkene.

Find en huskeregel, der virker, fx at du får bestilt tid hos værkstedet, når du sætter havemøblerne ind, når du finder vinterjakken frem, eller når du går på efterårsferie.

1. Tjek motorolien
    De fleste biler får skiftet olie ved almindelige servicebesøg eller værkstedsbesøg, men mange biler kræver ekstra opfyldning mellem værkstedsbesøgene. En bil, der løber tør for olie, er en dyr affære, og du risikerer at miste garantien på bilen, hvis den manglende olie er selvforskyldt. Og det kan være en kold fornøjelse at vente på vejhjælp i minusgrader.

Lær bilens olieforbrug at kende: Kontrollér oliestanden for hver 1000 km, og husk aldrig at overfylde oliestanden. Den skal være mellem min. og max. på oliepinden, ikke over.

• Økonomi, finans

• pressemeddelse
  • rustbeskyttelse
  • bilpleje

Verdens bedste rustbeskyttelse siden 1947

Dinitrol har på verdensplan mere end 70 års erfaring inden for rustbeskyttelse. Vi er Danmarks største udbyder af undervognsbehandling med centre fordelt over hele landet.

Vi arbejder hele tiden på at gøre VERDENS BEDSTE RUSTBESKYTTELSE endnu bedre! På den måde kan vi altid sikre den bedste kvalitet. Hos Dinitrol er kvali­tet og service afgørende for en ordentlig rustbeskyttelse – og vores kunders tilfredshed.

Rasmus Djurhuus

Pressekontakt Marketingansvarlig 91898556