Ny jobportal bruger artificial intelligence til at sikre et godt jobmatch

AI (artificial intelligence) er det nye sort inden for rekruttering. Men det er ikke kun rekrutteringsvirksomheder og HR-medarbejdere, der får gavn af teknologien. En ny dansk karriereportal vil bruge AI til at hjælpe jobsøgende forkorte jobsøgninsprocessen og finde det helt rigtige match.

Jobsøgningsprocessen forenkles

Teknologivirksomheden Graduateland, er nu klar til at introducere deres danske karriereportal ‘Careerland’.

Portalen benytter sig af en algoritme, der skal give kandidater den tid de før brugte på at researche stillinger tilbage. Jobsøgende kommer heller ikke længere til at bruge 3 timer på at søge en stilling, som de alligevel ikke passer til.

Det kan lade sig gøre ved hjælp af machine learning og big data fra over 1 million kandidater og 23 millioner job. Dataen bruges til at matche kandidater, stillinger og virksomheder baseret på række relevante parametre, som erfaring, uddannelse, kompetencer, sprog, interesser og præferencer.

Online dating for jobsøgende

Samtidig får jobsøgende og virksomheder lov til at chatte og tjekke hinanden ud, inden en ansøgning overhovedet sendes af sted. Ved hjælp af en live funktion og virtuelle karrieremesser lader karriereportalen de to parter møde hinanden langt tidligere i processen end normalt.

‘Ofte går det sådan, at man sender en ansøgning, bruger en måned på at vente på svar, hvorefter man måske, eller måske ikke, kaldes til samtale.’ siger Patrick Lund, stifter og CEO af virksomheden.

‘Hvad hvis man vender om på den rækkefølge, og giver de jobsøgende mulighed for at præsentere sig selv som det første.

Jobsøgning skal gøres sjovt

I hvert fald er et stort mål for virksomheden at fjerne tabuet ved at skifte job. Careerland skal være mere end en jobportal. Det skal være et karrierenetværk, hvor mennesker og virksomheder kan mødes, diskutere trends og opbygge relationer. Ligemeget om de søger nyt job eller bare vil holde sig opdaterede.

For at prøve machine learning algoritmen besøg www.Careerland.dk

• Arbejdsliv

• ai
  • rekruttering