Uffe Elbæk: »Bilen er en knap ressource, der skal udnyttes optimalt«

Der skal skrues op for bæredygtigheden og ned for ressourceforbruget. Sådan lyder resultatet på Alternativets grønne ligning, når der debatteres politik i folketingssalen og til vælgermøder. Vi mødte Alternativets formand, Uffe Elbæk (Å), på Christiansborg til en snak om delebiler og grøn omstilling.

For stort overforbrug

Højest på Alternativets liste over mærkesager finder man klimaforandringerne, som partiet anser som den største politiske udfordring i dag. En del af partiets grønne ligning skal løses ved at give bedre rammer for grøn mobilisme, hvor ressourcerne udnyttes bedre, og miljøet beskyttes:

- Alt, der kan være med til at understøtte en bæredygtig udvikling og reducere ressourcespil er godt. Vi vil lave en klar oppriotering af kollektiv transport, bedre forhold for cykler og en miljøring rundt om København. Der kan delebilordninger være et positivt element, fordi delebiler er med til at flytte transport i en mere bæredygtig retning, siger Uffe Elbæk.

Thumbs up til LetsGo

En delebil fra LetsGo bliver ofte benyttet af medlemmer og har derfor en høj udnyttelsesgrad på 30 pct. Modsat har flere undersøgelser vist, at privatejede biler ofte står stille i størstedelen af døgnets 24 timer. Derfor betegner Uffe Elbæk også bilen som en ressource, der kan udnyttes langt bedre:

- Bilen er en knap ressource, så hvordan bruger vi den på en begavet måde? Hvordan kan flere bruge bilen, i stedet for den bare står og tager plads i byrummet? Det ville være rigtig dejligt, hvis vi kunne få adgang til alt den plads i byen, som bruges til parkering. Der kan delebiler fra LetsGo være en del af løsningen, siger Uffe Elbæk.

Derfor mener den grønne partiformand også, at man fra politisk side bør støtte op om bæredygtige løsninger:

- Alt det, der kan understøtte, at bilen ikke får lov til at fylde så meget i det offentlige rum, er vi klar for! LetsGo er et godt eksempel på en platform, hvor man er begyndt at tænke anderledes og gentænke vores forbrug og forretningsmodel. Vi bakker helt klart op om løsninger som LetsGo. Det er jo kun super, siger Uffe Elbæk.

• grønudvikling
  • ressourcer