Delebiler kan skabe bedre byliv på Østerbro

Flere og flere danskere tilslutter sig deleøkonomi. I de seneste år har delebilordningen LetsGo fået medlemmer i mere end 340 husstande på Østerbro, der alle har fået øjnene op for fordelene ved at dele en bil fremfor at eje en selv.

»Vi kan se på udviklingen af medlemmer, at delebilismen har bidt sig fast og så småt er blevet en del af mobilitetsmønstret på Østerbro,« siger Bjarke Fonnesbech, direktør i LetsGo. »Med det stigende antal medlemmer vi har i området lige nu, fjerner LetsGo’s delebiler omkring 216 biler fra gadebilledet. Det er en meget positiv udvikling!«

Plads til mere og bedre byliv

Delebiler reducerer biltrafik og giver mere plads til byliv. Både undersøgelser fra det amerikanske konsulentvirksomhed McKinsey og DTU vurderer, at deleøkonomisk mobilitet har potentiale til at mindske antal biler på vejene. Flere delebiler i bybilledet kan skabe et bedre bymiljø, fordi en enkelt delebil erstatter 6 privatejede biler.

Lægges antallet af biler fra LetsGo og andre lignende delebilsordninger sammen, kan delebilerne fjerne 216 privatejede biler på Amager. Det svarer til, at man fjerner 1080 meter parkerede biler eller fristiller 1800 m2 byrum. Byrum, der kan bruges til rekreative områder som legepladser og boldbaner til gavn for byboere fremfor parkerede biler.

Grønne visioner i København

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at dele meget mere med hinanden, og at den såkaldte deleøkonomi bliver en væsentlig del af fremtidens økonomi - som Danmarks hovedstad skal satse på.

»Jeg har som ambition, at København skal gå forrest i at dele alt fra kompetencer, mad, biler og andre forbrugsgoder,« siger Frank Jensen og fortsætter. »Delebiler er et godt eksempel på det potentiale, den hastigt voksende deleøkonomi giver. Med delebilerne har alle københavnerne mulighed for at anvende en bil, samtidig med at vi udnytter den sparsomme plads i byen bedre og reducerer trængslen på vejene.«

19 personer deles om én enkelt bil

Kim Olsen på 55 år er revisor og bor på Østerbro. Kim har været medlem hos LetsGo siden 2011, da hans egen bil pludselig brød sammen og pengepungen ikke rakte til en reparation.

»Jeg har generelt ikke brug for en bil hver dag, så der passer en delebilordning rigtig fint. Desuden synes jeg, at der er for meget forurening og trafik i København. Der er for mange, der bruger bilen til helt unødvendige turer i hverdagen, hvor man kan gå eller cykle i stedet for,« siger Kim Olsen.

En delebil kan desuden være en god investering, når betalingsområdet for parkering udvides om godt et år. En delebil fra LetsGo er nemlig gratis at parkerer i store dele af København og på p-pladser dedikeret til delebiler. På ydre Østerbro kommer parkering til at koste 9 kr. i timen eller 740 kr. årligt i den gule parkeringszone.

• bedreby
  • bedrebyliv
  • deleby
  • københavn
  • Østerbro

LetsGo er et nemt og miljøvenligt alternativ til at være bilejer. Som Danmarks største medlemsbaserende delebiludbyder er LetsGo 100% non-profit. Det betyder, at al overskud går til at fremme delebilisme og den grønne mobilitet i Danmark.

Det koster i gennemsnit 3.000 kr. om måneden at eje en bil selv. En privatejet bil står i gennemsnit stille i 23 af døgnets 24 timer.

LetsGo har mere end 180 biler i København, Aarhus og Odense, som LetsGo’s medarbejdere sætter op og vedligeholder. 15% af dem er elbiler.

LetsGo vurderer, at man som delebilbruger kan spare op til 35.000 kr. om året, alt efter hvor mange kilometer der tilbagelægges på de danske landeveje.

Læs også: DTU Transport undersøgelse af delebiler eller rapporten udarbejdet af McKinsey

For yderligere information:

LetsGo direktør Bjarke Fonnesbech via presseansvarlig Christian Rohmann, tlf. 28356577.

Overborgmester Frank Jensen via presserådgiver Susan Norsker, tlf. 21347504.