AstraZeneca PLC - Neljännen vuosineljänneksen ja koko vuoden 2013 tulos

Olemme edistyneet merkittävästi tavoitteessamme saavuttaa tieteellinen markkinajohtajuus.

- Tällä hetkellä tuotekehityksessä on 11 uutta faasi III -kehitysvaiheessa tai rekisteröintivaiheessa olevaa lääkemolekyyliä. Määrä on viime vuoteen verrattuna lähes kaksinkertainen.

Olemme pystyneet laajentamaan tuotevalikoimaamme ja lisäämään kehitteillä olevien tuotteiden määrää kehittämällä liiketoimintaamme keskeisimmillä terapia-alueillamme.

- Bristol-Myers Squibbin osuuden hankkiminen yhteisestä diabetesliiketoiminnasta etenee nopeasti. Liiketoimintojen yhdistämiseen tähtäävä kauppa toteutettiin 1. helmikuuta 2014.

Vuoden 2013 taloudellinen tulos oli linjassa odotustemme kanssa. Siihen vaikutti odotetusti useiden keskeisten tuotepatenttien umpeutuminen.

Mahdollinen uusi faasi III -tutkimus aloitetaan 19 ehdokaslääkkeen osalta vuosien 2014–15
aikana.

Aiemmin julkistettujen uudelleenjärjestelyjen odotetaan tuovan vuositasolla yhteensä
1,1 miljardin dollarin säästöt.

Vuonna 2014 yhtiö odottaa liikevaihdon laskun pysyvän kiinteillä valuuttakursseilla (CER) laskettuna selvästi alle 10 prosentissa. Osakekohtaisen tuoton laskun puolestaan odotetaan pysyvän 10–20 prosentin välillä.

Yhtiön hallitus ilmoittaa toisen ennakko-osingon määräksi 1,90 dollaria osakkeelta, jolloin koko vuoden osingoksi muodostuu 2,80 dollaria. Yhtiön hallitus on edelleen sitoutunut yhtiön progressiiviseen osinkopolitiikkaan.

Tärkeimmät talousluvut

Koko vuoden liikevaihto laski 6 prosenttia (CER) 25 711 miljoonaan dollariin rinnakkaislääkevalmistajien mukanaan tuoman kilpailun vuoksi.

- Tärkeimmät kasvualueet (Brilinta, diabeteksen ja hengitysteiden sairauksien hoidossa käytetyt lääkkeet, kehittyvät markkinat ja Japani) tuottivat 1,2 miljardin dollarin lisäliikevaihdon (CER) vuonna 2013. Tämän vastapainona patenttien umpeutuminen kuitenkin pienensi liikevaihtoa 2,2 miljardia dollaria (CER). Vuosineljänneksen aikana liikevaihto Kiinassa kasvoi 21 prosenttia (CER).

Koko vuoden osakekohtainen tuotto (Core EPS) laski 23 prosenttia (CER) 5,05 dollariin.

- Osakekohtainen tuotto laski enemmän kuin liikevaihto, koska yhtiö investoi tärkeimpiin
kasvualueisiin ja vahvisti tuoteputkeaan.

Koko vuoden raportoitu osakekohtainen tuotto laski 55 prosenttia (CER) 2,04 dollariin.

- Bydureonin arvonalentuminen (1 758 miljoonaa dollaria) neljännellä vuosineljänneksellä pienensi osakekohtaista raportoitua liikevoittoa 1,10 dollarilla, minkä johdosta neljänneksen osakekohtainen raportoitu tappio oli 0,42 dollaria.

Vuonna 2013 yhtiön toiminnot tuottivat kassavaroja 7,4 miljardia dollaria, kun vuoden 2012 vastaava luku oli 6,9 miljardia dollaria.

Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto laski 4 prosenttia (CER) 6 844 miljoonaan dollariin ja osakekohtainen tuotto (Core EPS) laski 25 prosenttia (CER) 1,23 dollariin.

Tärkeimmät tuotekehitysaskeleet

- Farxiga (Yhdysvallat) ja Xigduo (EU) hyväksyttiin lääkkeiksi tyypin 2 diabeteksen hoitoon
-
Olaparibi (EU) ja naloksegoli (EU ja Yhdysvallat) etenivät viranomaiskäsittelyyn
-
Benralizumabi, selumetinibi, olaparibi ja moksetumomabi etenivät Faasi III -tutkimukseen
-
Tuotekehityksessä on useita innovatiivisia immuno-onkologisia lääkkeitä

Konserninjohtaja Pascal Soriot kommentoi tuloksia seuraavasti: ”Useiden keskeisten tuotepatenttien umpeutuminen vaikutti odotetusti liiketoimintamme suorituskykyyn vuonna 2013. Lyhyellä aikavälillä tilanne pysyy haasteellisena, mutta uskon, että pääsemme kasvun tielle odotettua nopeammin ja ennakoin, että vuonna 2017 liikevaihtomme on vuoden 2013 tasolla.”

”Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten olemme edistyneet strategisissa tavoitteissamme vuoden 2013 aikana. Erityisen hyvin olemme edenneet tieteellisen markkinajohtajuuden saavuttamisen suhteen. Jatkamme panostamista kasvualueisiin ja pyrimme suuntaamaan resurssimme lupaaviin myöhäisen kehitysvaiheen tuotteisiin, joiden määrä lähes kaksinkertaistui kuluneen vuoden aikana. Bristol-Myers Squibbin osuuden hankkiminen yhteisestä diabetesliiketoiminnasta vahvistaa asemaamme tällä tärkeällä liiketoiminta-alueella. On ilo todeta, että liiketoimintojen yhdistäminen etenee vauhdilla. Toivotamme uudet työtoverimme lämpimästi tervetulleiksi ja odotamme innolla, että pääsemme yhdessä kehittämään diabetestuotteiden valikoimaamme.”

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailman johtavia lääketutkimukseen ja innovatiivisten reseptilääkkeiden kehitykseen panostavia yrityksiä. Olemme keskittyneet niihin sairauksiin, joissa uusia lääkehoitoja tarvitaan kaikkein eniten. Näitä ovat endokrinologiset sairaudet kuten diabetes, syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, ruoansulatuskanavan sairaudet, infektiot, keskushermoston sekä hengityselinten sairaudet. Myös biologisten lääkkeiden ja rokotteiden kehityksemme on maailman huipputasoa. AstraZeneca toimii yli sadassa maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat maailmanlaajuisesti.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.com tai www.astrazeneca.fi

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18