Esittelyssä Badenoch & Clarkin seniorikonsultti Petri Peltoniemi

Petri Peltoniemi aloitti Badenoch & Clarkin seniorirekrytointikonsulttina elokuun loppupuolella 2017. Petrillä on pitkä työhistoria golfalalta, mutta hän oli ennen B&C:lle siirtymistään miettinyt jo pidemmän aikaa, että olisi mahtavaa päästä näkemään ja opettelemaan kokonaan uusi toimiala.

”Olen tehnyt aina töitä ihmisten kanssa ja tässä saan tehdä töitä ihmisten kanssa potenssiin kaksi.”

Golfalalla työskentelyn myötä Petrille on muodostunut vahva ymmärrys erilaisten yhdistysten ja järjestöjen toiminnasta. Badenoch & Clarkilla Petri aikookin perata muun muassa kolmannen sektorin eli juuri yhdistykset ja järjestöt läpi.

”Uskon ja tiedän kokemuksesta, että vapaaehtoistoimintaan nojautuvan kolmannen sektorin palkallisten johtotason tehtävien rekrytointiprosesseissa ammattilaisen apu niiden läpiviennissä on kullanarvoista.”

Tuoko golfalan osaaminen jotain lisäarvoa sitten B&C:lle?

”Voisin väittää, että 27 vuotta golfyhteisöjen johdossa on kerryttänyt aika laajan kontaktiverkoston eri alojen päättäjistä. Rekrytointeja olen myös tehnyt urani aikana paljon niin asiakaspalvelu kuin keskijohdon tehtäviin.”

Vapaa-ajallaan Petri harrastaa muun muassa liikuntaa eri muodoissa, kuten hiihtoa, pyöräilyä, juoksua ja tietenkin golfia sekä käy aktiivisesti oopperassa ja konserteissa. Hän toimii myös poikansa koripallojoukkueen joukkueenjohtajana.

Johtajan täytyy olla esimerkkinä

Petrillä on vahva kokemus esimerkiksi johtamisesta. Hän on toiminut ennen Badenoch & Clarkille siirtymistään seitsemän vuotta golfliiton toiminnanjohtajana ja ennen sitä 20 vuoden ajan kuuden eri golfyhtiön toimitusjohtajana.

Hyvä johtaja osaa Petrin mukaan ottaa huomioon ja innostaa oman henkilöstön. Johtajan ensimmäisiä tehtäviä on huolehtia siitä, että henkilöstö palaa intohimosta sille asialle, mitä ollaan tekemässä.

Johtaminen on muuttunut esimerkiksi viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana paljon. Hierarkia on madaltunut ja johtajien täytyy olla samalla tasolla muun henkilöstön kanssa.

”Johtamisessa yksi tärkeimpiä juttuja, jota itsekin olen pyrkinyt tekemään, on johtaa esimerkillä. Jos esimerkiksi johtaja kävelee golfkentällä ja näkee maassa roskan, on se nostettava roskikseen. Kävelemällä roskan ohi antaa kuvan, ettei tällaisista asioista tarvitse välittää, siisteydestä huolehtiminen kuuluu kaikille.”

Kaksi vinkkiä työnhakuun

Lopuksi Petrillä on kaksi vinkkiä työnhakijalle.

”Tiedän omasta kokemuksestani, että suurin osa hakemuksista tulee viimeisenä hakupäivänä. Jos tietää, että haluan hakea tuota paikkaa, se kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti. Haastattelemme hakijoita jo ennen hakuajan päättymistä, joten nopea hakeminen parantaa mahdollisuuksia päästä haastatteluun.”

Toisena vinkkinä Petri kertoo, että hakemus, ei ainoastaan CV, kannattaa luetuttaa jollakin ulkopuolisella henkilöllä. Omalle tekstille tulee helposti sokeaksi, jolloin tekstiin saattaa jäädä kirjoitusvirheitä ja monimutkaisia lauserakenteita.

”Tiedän kokemuksesta, että kun kirjoittaa itsestään, teksti saattaa alkaa rönsyilemään, vaikka pitäisi koittaa tiivistää.”

• Nimitykset

• johtaminen