Kylpyhuoneen harmoninen tunnelma auttaa rauhoittumaan keskellä kuormittavaa arkea.

Kylpyhuone on paikka minulle – 84 prosenttia suomalaisista pitää kylpyhuoneen rauhallista ympäristöä ja omaa aikaa ylellisyytenä

Aikaa minulle, paikka minulle. Kodin tiloista kylpyhuoneella on erityinen rooli arjessamme ja elämässämme. Moneen iloon ja juhlaan valmistaudutaan juuri kylpyhuoneessa. Siellä myös surraan ja hoidetaan elämän kolhuja tai hämmästellään yllättäviä käänteitä.

”Aika moni nainen on pikkutyttönä hiipinyt kylpyhuoneeseen lainaamaan äidin meikkejä ja tuoksuja, teininä huomannut kasvaneensa tytöstä naiseksi ja aikuisena kokeillut peilin edessä eri kampauksia ennen tärkeää iltaa. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksikaan, kuinka monta elämänvaihetta linkittyy kylpyhuoneeseen”, toteaa Laura Olin-Loock Geberit Oy:n IDO-tuotemerkin markkinoinnista.

”Ja kun elämässä on kipeitä tilanteita tai olo tuntuu kurjalta, kuuma kylpy auttaa huuhtomaan murheet mielestä. Silloin tuntuu hyvältä, että minulla on paikka kokonaan minulle.”

Oma aika ja oma rauha kylpyhuoneessa ovat suomalaisille kullanarvoisia. IDO-tuotteita valmistava Geberit-konserni teetti tammikuussa YouGovilla tutkimuksen*, jonka mukaan 29 prosenttia suomalaisista viettää joskus aikaa kylpyhuoneessa vain ollakseen yksin. 84 prosenttia vastaajista kertoi rauhallisen ympäristön ja oman ajan olevan kylpyhuoneen ylellisyyttä.

”Me kaikki tarvitsemme joskus aikaa olla yksin – aikaa omille ajatuksillemme. Raikkaan aamulenkin jälkeen on ihana avata kylpyhuoneen sadesuihku ja nauttia lämpimän veden syleilystä ja illalla pyhittää hetki hemmottelulle ennen nukkumaan menoa”, Olin-Loock kuvailee.

”Aikoinaan kylpyhuone oli vain käytännöllinen huone, jossa jopa useat ihmiset puuhastelivat yhtä aikaa, mutta tarvitsemme yhä enemmän aikaa vain itsellemme. Esimerkiksi kahden hengen pesualtaat eivät ole enää kovin kysyttyjä.”

Luo kylpyhuoneeseen rauhallinen tunnelma

Jotta oma rauha olisi varmasti myös rentouttavaa, Olin-Loock neuvoo poistamaan kylpyhuoneesta asiat, jotka ovat stressaavia tai luovat kiireen tuntua. Tutkimuksen mukaan 26 prosenttia käyttää kylpyhuoneessa älypuhelintaan.

”Ei kannata ottaa älypuhelinta mukaan kylpyhuoneeseen, jos tavoitteenasi on rentoutua. Inspiroidu ympäröivästä luonnosta ja kutsu se kotiisi. Valitse luonnollisia materiaaleja, kuten marmoria, puuta ja mosaiikkibetonia ja anna niiden hehkua luontaisella tavalla. Luonnolliset ja kestävät materiaalit yksinkertaisin linjoin auttavat rauhoittumaan ja vapautumaan stressistä.”

Olin-Loock rohkaisee myös valitsemaan kalusteita, jotka auttavat pitämään kylpyhuoneen siistinä ja järjestyksessä.

“Sotkuisuus voi aiheuttaa paljon stressiä, joten yritä löytää käytännöllisiä säilytysratkaisuja, jotta voit poistaa kaikki häiritsevät elementit kylpyhuoneesta ja pyhittää tilan rentoutumiselle.”

Kauneudenhoito ja hemmottelu suosittua

Kun suomalaisilta kysyttiin, mitä he tekevät kylpyhuoneessa ollessaan, ylivoimaisesti suosituin vastaus oli ”hoidan itseäni, esimerkiksi teen kasvonaamiota tai hoidan käsiäni”.  Vaihtoehdon valitsi 34 prosenttia vastaajista.

”Jotta kylpyhuoneessa vietetty oma aika tuntuu rauhoittavalta ja rentouttavalta, on tärkeää, että esimerkiksi meikit ja kauneudenhoitovälineet pysyvät vaivatta hyvässä järjestyksessä. Myös kalusteiden harmoninen tyyli vaikuttaa tilan tunnelmaan”, Olin-Loock muistuttaa.

Suomalaisten toiveet ja ajatukset ovat aina olleet tärkeä lähtökohta kotimaisten IDO-tuotteiden suunnittelussa. Pohjoisesta luonnosta kumpuava muotoilu auttaa luomaan kylpyhuoneesta rentouttavan ja rauhallisen ympäristön.

Voit lukea seuraavasta linkistä, miten IDO inspiroi suomalaisia: www.minunkylpyhuoneeni.ido.fi

Mitä suomalaiset tekevät kylpyhuoneessa – top 3

1. Hoidan itseäni, esim. teen kasvonaamiota tai hoidan käsiäni 34 %

2. Nautin yksinolosta 26 %

3. Käytän älypuhelintani 26 %

*Tutkimuksen toteutti IDO-tuotteita valmistavalle Geberit-konsernille YouGov tammikuussa 2020. Tutkimukseen vastasi 1010 suomalaista.