Hva er egentlig "Tingenes internett"?

Begrepet Tingenes internett - på engelsk Internet of Things - dukker nå opp i stadig flere sammenhenger. Men hva dreier egentlig denne bølgen seg om?

Flere og flere vanlige el-artikler kobles nå opp mot internett. Og én ting er sikkert: Enda flere skal det bli.

Analyseselskapet IDC forventer at i 2020 vil mer enn 200 milliarder ting være koblet til nettet.

- Tingenes internett-trenden dreier seg om at man nå kan koble opp alt fra TV-en til kjøleskapet på nett, og på den måten gjøre de ulike produktene "smarte". Allerede i dag selger vi i Elkjøp mange produkter med slike muligheter og utvalget vil bare vokse fremover. Vi ser at kundene våre i stadig større grad forventer at ting skal være koblet til nett og at produkter skal snakke sammen. For å sette det litt på spissen: Snart er ”alt” smart, sier Morten Syversen, kategoridirektør for Computing for Elkjøp Nordic.

Han trekker frem videre frem konkrete eksempler på "smarte" produkter som er rett rundt hjørnet.

- Smarte lyspærer finner man i butikkhyllene allerede og innefor belysning vil det også komme mye nytt i løpet av 2015. Varmestyring, vann- og strømmåling, dørlåser og ulike overvåkningssystemer er andre typer "smarte" produkter som er på vei. Og her snakker vi ikke lenger om dyre produkter i luksusklassen. Alt dette kommer nå til folkepris, sier Syversen.

- Teknologien er i radikal forandring

Konsernsjefen i Elkjøp-eier Dixons Carphone, Sebastian James, er i likhet med Syversen også overbevist om at Tingenes internett-trenden vil bre om seg i årene som kommer.

Lederen for den britiske elektronikk-giganten tror vi på mange måter er på vei inn i en ny tidsregning teknologisk sett.

- Teknologien er akkurat nå inne i en radikal forandring. I dag finnes det i snitt ni nettilkoblede enheter i hvert hjem. I fremtiden vil vi ha minst 60-70. Våre barn vil synes det er merkelig med elektronikk som ikke er på nett, og om noen år vil man karaterisere enheter som ikke kan kobles til nett som "rare", uttalte James på Elkjøps utdanningsmesse ElBit nylig.

Han mener kundene vil velge Dixons Carphone i årene som kommer, nettopp fordi konsernet kommer til være markedsledende på "smarte" el-produkter.

Gigantmessens store snakkis

At Tingenes internett-bølgen i disse dager feier over teknologiens verden var mer enn synlig under årets gigantiske CES-messe i Las Vegas, hvor produkter man kan koble til nett ble viet stor oppmerksomhet.

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen var til stede under messen og ble forbløffet over oppfinnsomheten knyttet til den nye smarte trenden.

- Blomsterpotter som vanner seg selv basert på værmeldingen på nettet og bleier som sender en twittermelding når babyen trenger skift var blant de mest kreative løsningene vi så på messen. Videre var anerkjente Whirlpool blant produsentene som viste fram sine framtidsvisjoner med vaskemaskiner som rapporterer eget strømforbruk, koketopper som er stemmestyrte og kjøleskap som forteller deg når matvarene er i ferd med å gå ut på dato, sier Ottemo.

• Økonomi, finans

• elektronikkbransjen
  • tingenes internett
  • internet of things
  • connectivity
  • sebastian james
  • morten syvertsen
  • ces

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Driftsresultatet var NOK 1.146 millioner.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.