Mondelēz International offentliggjør sin første “Call for Well-being Progress Report”

• Rapporten viser at selskapet er på god vei til å nå målsetninger innen “Call for Well-being”
  • Gir en detaljert oversikt over selskapets strategi “Protect the Well-being of the Planet”

Oslo, Sept. 26, 2014 – Mondelēz International, eier av kjente og kjære merkevarer som Freia, Kvikk Lunsj, Oreo og V6, publiserte nylig sin første rapport på «Call for Well-being». Rapporten viser selskapets fremgang i arbeidet med å nå sine globale «well-being» mål og hvilke grep Mondelēz Internationals tar for å nå de sentrale målsetningene innenfor områdene ‘Bevisste valg’, ‘bærekraft’, ‘lokalsamfunn’ og ‘sikkerhet’.

Vår forretningssuksess er direkte knyttet til å forbedre trivsel og velvære blant menneskene som lager og nyter våre produkter, og til å støtte lokalsamfunnene hvor vi dyrker våre ingredienser. Det er denne overbevisningen som inspirerte vårt «Call for Well-being»”, sier Irene Rosenfeld, Styreformann og Administrerende Direktør. “Vi har gjort viktige fremskritt i å svare på dette «ropet». Men vi innser at det fortsatt er mer som må gjøres. Vi vil fortsette å jobbe med våre ansatte, våre partnere og lokalsamfunn for å utvikle løsninger som bidrar til å skape varig, positiv endring”

«Call for Well-being» bringer sammen ansatte, samarbeidspartnere og leverandører for å koordinere aktiviteter innenfor strategiens fire nøkkelområder. Siden selskapet ble lansert i oktober 2012, har Mondelēz International økt sin innsats innenfor «well-beeing» ved å gi forbrukere muligheten til å foreta bevisste valg, sikre et bærekraftig landbruk, redusere miljøbelastningen og sikre at menneskene som produserer og som nyter våre produkter har trygge arbeidsplasser.

"I vår fabrikk på Rodeløkka reduserte vi f.eks. behovet for ferskvann betydelig når vi redesignet kjølesystemet for sjokolademasse. Det gjør at vi kan gjenbruke kjølevann i langt større grad enn tidligere. Et nytt og mer effektivt sirkulasjonssystem og støysvakt kjøletårn gjør at vi i tillegg bruker omgivelsesluften for kjøling og dermed trenger vi kun å kjøre våre kjølekompressorer under den varme sommersesongen". sier Dina Rolstad Thune, Adm. Dir., Mondelez Norge. "Vi har også redusert vårt energiforbruk med nesten 20% og utslipp av klimagasser enda mer." avslutter Dina.

Her følger en oppsummering av selskapets fremgang med å nå disse globale målsetningene:

Bevisste valg

• I 2013, var totalt 22 prosent av omsetningen fra produkter som er kategorisert som Better Choices. Selskapet ligger godt an til å nå målet om å levere 25 prosent av omsetningen fra Better Choices produkter innen 2020.
  • På god vei til å nå målet om å øke andelen individuelt innpakkede porsjonsstørrelser med 25 prosent innen 2020.

Bærekraft

• På god vei til å nå målene om å bruke kun råvarer som er bærekraftige dyrket. I 2013, ble 10 prosent av kakaoen, 56 prosent av kaffen og 44 prosent av kjeks (vesteuropa) bærekraftig dyrket. Det ble også etablert tredjeparts-verifisering for Cocoa Life programmet som vil måle programmets innvirkning på bønder og lokalsamfunn.
  • Har nådd mallet om at all palmeolje skal være 100% RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) – to år før målsetningen.
  • På god vei til å nå det globale målet for å redusere klimagasser (GHG) og vannforbruket i industrien innen 2015. I 2013, ble vannforbruket redusert med 11 prosent og klimagassutslipp med 9 prosent.
  • Mer forbedring er nødvendig for å nå målet om å redusere energibruken i industrien med 15 prosent innen 2015. Redusert energibruk med 6 prosent i 2013.
  • Overgått målet om å redusere svinn i produksjon med 15 prosent innen 2015 - 46 prosent reduksjon i 2013.

Lokalsamfunn

• På god vei til å nå målet om å investere $ 50 millioner i programmer for skape bedre og mer aktive lokalsamfunn. I 2013 ble det bevilget USD$ 25 millioner til programmer i 10 land.

Sikkerhet

• På god vei til å oppnå FSSC 22000 (Food System sikkerhetssertifisering) for alle interne produksjonsanlegg innen 2015. Ved utgangen av 2013 var 75 prosent av produksjonsanleggene FSSC 22000-sertifisert.

Mondelēz International vil komme med årlige oppdateringer på disse målsetningen fremover. For å lese et sammendrag eller hele "2013 Call for Wellbeing Progress Report", vennligst besøk: www.mondelezinternational.com/well-being