PR Revolution 1

​Er du klar for den digitale PR-revolusjonen?

Kun 36 % av respondentene i undersøkelsen The state of digital PR, en undersøkelse vi gjennomførte på sensommeren 2016 i samarbeid med Berghs School of Communication, vurderte sine digitale PR-tiltak som effektive. Om du føler det samme er du altså ikke alene om det.

Mulighetene innen PR har blitt mange, og nå er tiden inne for å prøve noe nytt. Tradisjonell reklame blir av mange sett på som en uvelkommen inntrenger, et begrep formulert av den verdenskjente markedsføreren Al Ries i boken The Fall of Advertising and The Rise of PR.

Fra avbrytende til involverende
Kunder må ikke lenger tolerere reklame. Teknologisk utvikling gjør at de kan motstå disse inntrengerne med Ad-Block og tilsvarende software, strømmetjenester og musikkapper som Spotify (hvis du har Premium). Folk betaler altså for å slippe reklame.

Vi er vitne til en store omveltninger innen markedsføring – fra avbrytende til involverende. Samtidig som denne endringen truer tradisjonelle publisister og innholdsformidlere, trigger det også den digitale PR-revolusjonen.

Hvorfor PR-revolusjon?
Som PR-ansvarlige må vi finne måter å bli en del av våre kunders hverdag på, og dette gjør vi ved å gi verdi der de er. Revolusjonen stiller større krav til kreativitet fra vår side, og vi må være en del av kulturen. Vi må gi kundene det innholdet de vil ha, og vi må bli en del av deres verden, ikke forvente at de skal bli en del av vår.

Resultatene fra den første omfattende undersøkelsen med fokus på digital PR viser at utfordringene er mange, men det er også mulighetene. Svarene fra 2,500 PR-folk gir oss verdifull innsikt. Hovedsakelig består respondentene av ledere og direktører i åtte forskjellige land. De jobber lokalt, regionalt og globalt i mer enn 17 ulike bransjer. Last ned studien her.

Hva står i veien for suksess?
PR-folks forventede utfordringer i året som kommer inkluderer:

• Manglende ressurser (61,8 %)
  • Finne de rette målene og statistikken for å evaluere innsatsen (57,7 %)
  • Manglende tid til å prøve ny teknologi og strategier (58,8 %)
  • Begrenset intern kompetanse (51 %)

Interessant nok stemmer disse resultatene godt overens med resultatene fra en studie Mynewsdesk utførte i 2015. Større arbeidsmengde, større forventninger til innholdsproduksjon uten budsjetter som reflekterer kravene, manglende ROI, manglende opplæring i digitale kanaler og manglende støtte fra ledelsen var blant utfordringene de fleste nevnte den gang.

Du er ikke alene
Når man tar de ovenfornevnte utfordringene i betraktning er det ikke rart at 32,1 % av respondentene i undersøkelsen fra 2016 nevnte at de prøver å skape en helhetlig digital PR-strategi som inkluderer måling, men synes det er utfordrende. Videre sier nesten to av tre (64,6 %) at de ikke vet om de har en dokumentert strategi for digital PR, og bare én av ti sier de oppnår suksess med implementering, måling og analysering av sin digitale PR.

Høres dette kjent ut? Har du problemer med å jobbe mot langsiktige mål fordi du må prioritere å fokusere på dagligdagse gjøremål? Etter å ha undersøkt utfordringene nøye, har vi avdekket hva de mest effektive respondentene i den globale undersøkelsen gjør. Rapporten Global study sets stage for the digital PR revolution presenterer løsningene og funnene.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no