Blogginnlegg -

Dybdeinnsikt hos merkevaregiganten Orkla

Bli en av de første som får innblikk i en av Europas mest spennende innføringer av programvare for innsikt og analyse. Få andre har kommet like langt med analytics som Orkla.

Av Karin Malmborg Sørby, Head of BI, SAP Norge

Uansett om man er leder, selger, innkjøper, HR-ekspert eller økonom: Fremtidens beslutninger fattes med innsikt, kunnskap og kjennskap – i sanntid. Dette fordrer løsninger og plattformer som fornyer på samme måte som damplokomotivet parkerte hesten og kjerra. Innovation Forum 12. april er vår viktigste samling for kunder og partnere i år, og noe av det viktigste er parallellsesjonen som omhandler innsikt, analyser og innovasjon. Dette for å møte den nye normen: Endring. Sanntidsinformasjon gjør at man raskere kan velge bedre kurs, det blir enkelt å bli enda bedre kjent med kundene, og digitalisering er virkemiddelet som fornyer, forenkler og forbedrer.

Her er et knippe artikler som gir deg flere grunner til å melde deg på

Orkla som BI-fyrtårn

Stig Sjursen, BI-leder hos Orkla, har flere tiårs fartstid fra både tilbyder og kundesiden med avanserte forretningsløsninger som Business Intelligence. Orkla holder på med innføringen av en av Europas mest komplekse BI-prosjekter. Prosjektet involverer 85 personer fra over 40 selskap i konsernet.

- Vi skal trekke ut data fra over 40 selskap med nesten like mange ERP-installasjoner. Harmoniserte data fra så mange deler av virksomheten tar innsikten til et helt nytt nivå der man kan man stille langt mer granulære spørsmål. Dette har krevet et meget kompetent internt prosjektteam og ny teknologi fra SAP. Ledelsen og fagpersoner får bedre beslutningsgrunnlag med rapporter og dashboards som oppdateres ukentlig med drill down-muligheter ned til daglige transaksjoner. Prosesser som tidligere tok uker for å sammenstille manuelt, blir umiddelbart tilgjengelig. Dette er et paradigmeskiftende prosjekt som endrer måten vi analyserer virksomheten på, sier Sjursen.

Han lover nyttige tips til andre virksomheter som skal i gang med SAP HANA.

Trenger du ikke å overbevises mer? Gå rett til påmelding her

På dette sporet blir man også kjent med SAPs oppdaterte strategi for BI. Stikkordet er nyskapende skytjenester og innovasjon i kjerneprosessene. Dette følges opp av det norske farmasiselskapet Pharmaq. Denne viktige leverandøren til den globale fiskeoppdrettsnæringen forteller om hvordan selskapet, sammen med forhandler Skye, har forenklet og forbedret forretningsdriften i alle ledd med SAP Business Suite on HANA og BI.

SAP Innovation Forum avsluttes med en hyggelig sosial samling for de som ønsker. Arrangementet er gratis og arrangeres på Ullevål Business Class 12. april.

Det er fortsatt plass om vil melde deg på her

• Data, telekom, IT

• business intelligence