Saras nyårslöfte för 2017 var att gå ner i vikt och äta mer hälsosamt

Håll nyårslöftet – laga mat samtidigt som du tränar

Saras nyårslöfte för 2017 var att gå ner i vikt och äta mer hälsosamt. Ett år och en månad senare har de nya vanorna blivit fasta rutiner.

Under 2017 har Sara tappat 20 kilo, fått ett starkare självförtroende och hon känner sig allmänt mycket piggare och starkare. Allt började med ett nyårslöfte om att äta hälsosammare och träna mer.

– Det första jag gjorde var att fimpa cigaretterna för gott och jag kunde känna av positiva skillnader direkt, berättar hon.

Sara tränar nu inför sin första halvmara, en prestation som hon tidigare bara kunnat drömma om att genomföra. Från att ha varit rädd för träningsskorna är det just löpningen som skänker Sara mycket glädje.

– Det är en underbar känsla att befinna sig i spåret. Jag har fått en helt annan livskvalitet, säger hon.

Allt började med att Sara fick mer tid över till sig själv. Tidigare gick varje eftermiddag åt till att handla och laga mat för kvällen. Hon kände inte att hon hade tid att planera sina inköp, utan det var magen som fick bestämma vad som lades på bordet.

– Mycket skräpmat och sådant som gick snabbt att laga blev det såklart. Men efter att jag började laga mycket grytor och långkok i min CrockPot har det blivit enkelt att äta hälsosamt, säger Sara.

Med en slökokare kan maten tillagas samtidigt som Sara är ute och springer. Eftersom maten kokar på låg temperatur under lång tid behåller ingredienserna sina nyttoämnen och det blir enkelt att äta kompletta, hälsosamma måltider.

– Det känns äntligen som att jag lyckats ta kontroll över mitt eget liv. Jag är verkligen jättenöjd med mina nya medvetna val.

Saras vardagsmeny:

Frukost:
Havregrynsgröt med nötblandning och skivad banan och kaffe. "En stadig frukost håller mig mätt länge"

Lunch: "Jag har alltid matlåda med mig." Vanligtvis någon köttdetalj tillsammans med blomkålsstomp och grönsaker.

Mellanmål: Smoothie bestående av blåbär, havregryn, avokado och yoghurt. "Jag toppar alltid med nötter och keso."

Middag: Långkok eller gryta i CrockPot Slowcooker. "Jag sätter igång min CrockPot innan jag åker till jobbet, sedan är maten klar när jag kommer hem."

Är du nyfiken på CrockPot Slowcooker? Mer information om modeller och tips på recept hittar du på www.crockpot.se