Med vakuumförpackare från FoodSaver är det lätt att vara en mathjälte.

Så minskar du hushållets matsvinn!

Längst bak i kylskåpet står matlådor och burkar som aldrig blir uppätna medan grönsakerna ligger och ruttnar i förvaringslådan. Känner du kanske igen situationen?

Mat som aldrig äts upp utgör en stor del av vårt matavfall och i många svenska hushåll slängs livsmedel som fortfarande går att äta. Just därför är det viktigt att börja ta hand som sin färskvaror bättre och genom smart förvaring kan du hjälpa till att motverka det globala matsvinnet.

Visste du detta om matsvinn?

Nästan en tredjedel av all mat som produceras når aldrig fram till ditt bord.* Sett utifrån hela produktionskedjan så skadar matavfallet miljö och ekonomin enormt. Det är enorma mängder vatten, gödningsmedel, bränsle och arbetskraft som går åt för att producera mat som kanske aldrig konsumeras.

Enligt siffror från Naturvårdsverket slänger vi omkring 22 kg mat i rent svinn per person varje år i Sverige. Sett till ett hushåll på fyra personer genereras därmed årligen ett matsvinn motsvarande 6000 kr. Det som slängs är framför allt färskvaror; bröd, frukt och grönt, mejeriprodukter och matrester.

Börja vakuumpacka färskvaror

En vanlig orsak till varför vi slänger färsk mat är för att vi upplever att den tappat fräschör i kylskåpet. Mat som fortfarande går att äta hamnar alltså ändå i sopkorgen. Det är här vakuumpackare från FoodSaver kommer in i bilden.

Genom att vakuumpacka kylskåpsvaror kan du förlänga hållbarheten med det dubbla på en mängd livsmedel. Du får större koll på vad du har hemma och du slipper slänga mat i onödan. Vi frysförvaring kan du räkna med upp till hela fem gånger längre hållbarhet om du vakuumpackar maten.

5 tips på hur du kan minska matsvinnet

1. Skriv en inköpslista. Om du vet vad du behöver handla redan innan du gått in i affären så minskar också risken att du köper på dig mer än du behöver.
  2. Ät up maten i kylskåpet. Ta för vana att hålla koll på allt du sparar i ditt kylskåp, även det som gömmer sig längst in.
  3. Vakuumpacka färskvaror. Genom att förvara färskvaror såsom frukt och grönsaker i en lufttät förpackning hindrar du bakterier från att frodas och maten håller sig färsk dubbelt så länge i kylen.
  4. Lita inte blint på bäst-före datum. Släng inte mat som passerat bäst-före datumet. Med största sannolikhet räcker maten längre än så. Titta, lukta och smaka – våga lita på dina sinnen.
  5. Ta hand om dina rester. Gör matlåda på resterna som blir över. Använd maten i en helt ny måltid eller vakuumpacka och frys in med upp till fem gånger längre hållbarhet än utan vakuumförpackning.

Vill du bli bättre på att ta tillvara på maten du köper? Se till att alla i hushållet tar för vana att använda  vakuumpackaren dagligen. Varför inte packa dagens lunch i en lufttät vakuumlåda?

*Källa: UN Food and Agriculture Organisation