Vilket lag blendar hem segern? De gör upp i Roodeberg Vision 2019

Vilket lag blendar hem segern? De gör upp i Roodeberg Vision 2019

Snart är det dags för årets blendingtävling! Lagen som har handplockats från hela Sverige kommer att stå sida vid sida och tävla om det prestigefulla priset att producera årets blend – Roodeberg Vision. Uppdraget är att ta fram framtidens blend baserat på den ikoniska stilen i klassiska Roodeberg.

Måndagen den 9 september avgörs Roodeberg Vision där det lag som vinner får åka till KWV i Sydafrika för att producera sitt eget vin som sedan kommer att lanseras i Magnumflaskor med en upplaga om ca 800 flaskor på Systembolaget.

- ”Det känns otroligt roligt och spännande att kunna samla så många olika människor och kompetenser från branschen till den här tävlingen. Vi vill med den här dagen lyfta Sydafrika som vinland, inspirera och engagera. Ett bättre forum för detta än Roodeberg Vision kan vi knappast få”, säger Charlotte Oldne, produktchef för KWV på Arvid Nordquist och upphovsman av årets tävling.

Den eminenta juryn består av Wim Truter, chefsvinmakare på KWV och Madeleine Stenwreth som är en av Sveriges mest kända vinpersonligheter och som besitter den ärofyllda titeln Master of Wine.

- ”Roodeberg Vision kombinerar verkligen min stora passion för Sydafrika och mitt engagemang för att inspirera framtidens sommelierstjärnor med kunskap och erfarenhet. Och lika mycket som jag brinner för framtidens branschstjärnor brinner jag för blending och för den slutgiltiga produkten i glaset. Blending är som att måla en tavla, en liten förändring och du skapar stora nyanser i personlighet och karisma. Det ska bli väldigt kul att se vad de här kompetenta lagen presterar”, säger Madeleine.

De 10 lag som tävlar i Roodeberg Vision 2019 är:

Munskänkarna Övik
Pia Thunber, Lars Svedberg,Erik Karlsson

Sommelierteamet Norrland
Erika Eriksson, Hanna Eriksson, Mikael Edelswärd

Vinkällan
Madeléne Edelborg, Tove Karlsson, Vincent Hjort

Journalistlaget
Sofia Ander, Anette Rosvall, Susanne Berglund Krantz

Gustibus
Marie Vigetoft, Peter Harletun, Clas Runnberg

Pinchos Linköping
Peter Lannesand, Viktor Hansen

Örebro/Sweden Wine Club/Decanteller
Michel Stetsko, Fredrik Olsson, Madeleine Wallman

Grythyttan
Sandra Göransson, Emil Nylind, Johanna Högman Vukovic

Grythyttan Fd (vinnare av förra årets tävling Grythyttan Edition 2018)
Emil Eriksson, Anna Berg Grimstad, Daniella Rebelo

Grand Hotel Saltsjöbaden
Isabella Immenkamp, Fredrik Malmstedt

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72