ASICS SAMARBETAR MED PYRATES FÖR ATT LANSERA KAPSELKOLLEKTION PÅ INTERNATIONELLA KVINNODAGEN

Tillsammans med PYRATES Smart Fabrics, ett företag som utvecklar textilmaterial och tillverkar högpresterande streetwear, firar ASICS Internationella kvinnodagen med en ekologiskt hållbar kapselkollektion bestående av yogakläder i sju delar som tillverkats av kvinnor, för kvinnor.

Sedan företaget bildades 2014 har PYRATES arbetat intensivt för att ta fram hållbara och hudvänliga sport- och fritidskläder som skyddar både kroppen och miljön. Plaggen designas och skapas av den spanska entreprenören Regina Polanco i varumärkets egen PYRATEX®-trikå.

Samarbetet ingår i ASICS vision om en värld där alla kan få en sund själ i en sund kropp, och dessutom i en sund värld. PYRATES gör det möjligt för alla fitnessälskare att minska sitt koldioxidavtryck samtidigt som de använder sköna och lyxiga träningsplagg.

ASICS är stolta över att kunna visa upp den miljövänliga yogakollektionen, vars sju delar tillverkas i naturfibrer för optimal rörelsefrihet och härlig komfort.

Plaggen har färgats med naturliga och biologiskt nedbrytbara färger som utvinns ur växter och mineraler, bl.a. granatäpple, en indisk måreväxt och gallfrukter från en ek som växer vid Medelhavet. Inga gifter används i färgningsprocessen, som dessutom förbrukar mindre vatten än vid konventionell färgning. De renade och torkade färgämnena tillverkas alltid av förnybara ingredienser och arter som inte är hotade, eftersom varumärket vill hålla processen etisk i varje steg.

För att ytterligare minska kollektionens miljöpåverkan paketeras den i en tygpåse av naturfiber som sedan kan användas om och om igen.

– Vi är otroligt stolta över att få samarbeta med Regina och PYRATES kring den här hållbara och miljövänliga kapselkollektionen med träningskläder, säger Linda van Aken, Vice President för Running & Apparel och ASICS EMEA. Vi har varit mycket imponerade av hennes inställning till innovation och det stöd hon ger till kvinnor inom fitness ända sedan vi började arbeta tillsammans.

Efter att ha stöttat PYRATES under ASICS TENKAN-TEN, ett globalt acceleratorprogram för startups inom idrott och hälsa, föll det sig naturligt för ASICS att samarbeta med PYRATES. Man tilltalades av att företaget arbetar innovativt med tyger och vill hjälpa kvinnor genom att sälja etiskt producerade och hållbara fitnessplagg.

OM ASICS TENKAN-TEN
ASICS TENKAN-TEN Sports & Well-Being Growth Catalyst är ett globalt acceleratorprogram där startups som befinner sig i tillväxtfas får hjälp att skala upp sin verksamhet.

Mer information om programmet finns på www.tenkan-ten.com