AstraZeneca når uppgörelse med den brittiska skattemyndigheten om internprissättning

AstraZeneca har nått en uppgörelse med den brittiska skattemyndigheten (HMRC) avseende ett mångårigt ärende om internprissättning. Enligt uppgörelsen ska AstraZeneca betala 505 miljoner GBP till HMRC för att lösa alla krav från HMRC i ärendet som gäller en 15-årsperiod från 1996 till slutet av 2010. Den första utbetalningen på 350 miljoner GBP kommer att ske i mars 2010 och den andra, slutliga betalningen på 155 miljoner GBP sker i mars 2011. Som ett resultat av uppgörelsen kommer det gemensamma (av AstraZeneca och HMRC) hänskjutandet av ärendet till den brittiska skattedomstolen, vilket meddelades i årsredovisningen för 2008, att återtas.

Uppgörelsen löser även vissa övriga utestående brittiska skatteärenden.

Som tidigare meddelats har AstraZeneca gjort avsättningar med anledning av utfallet i detta ärende, som huvudsakligen rör komplexa överväganden om internprissättning, vilka tagit många år att lösa. Som en följd av uppgörelsen och övriga skatteärenden kommer AstraZeneca att upplösa delar av avsättningarna.

Som ett resultat av detta kommer koncernens skattesats för 2010 att bli ca 2 procentenheter lägre än den tidigare prognosen. Detta förväntas öka vinsten per aktie för 2010 från intervallet 5,75-6,15 USD till intervallet 5,90-6,30 USD för att återspegla den förväntade lägre skattesatsen.

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar/ inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.