AstraZeneca och Ironwood inleder samarbete om linaklotid i Kina

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 11:41 CEST

AstraZeneca och Ironwood Pharmaceuticals, Inc. har träffat avtal om gemensam utveckling och kommersialisering av Ironwoods produkt linaklotid i Kina. Linaklotid är den första och enda agonisten för guanylatcyclas-C (GC-C) för behandling av irritabel kolon med förstoppning (IBS-C) och kronisk idiopatisk förstoppning. Läkemedlet godkändes för dessa indikationer i augusti av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

"Kina är en av de snabbast växande marknaderna i världen för receptförskrivna läkemedel, och linaklotid erbjuder en värdefull möjlighet att tillgodose patienters behov lokalt med hjälp av ett innovativt nytt behandlingsalternativ", säger Mark Mallon, vice president för Asia Pacific och chef för AstraZeneca i Kina.

Peter Hecht, VD för Ironwood, säger: "I vårt fortsatta arbete för att göra linaklotid tillgängligt för patienter runt om i världen ser vi mycket positivt på detta samarbete i Kina med AstraZeneca, som är ett av världens ledande företag när det gäller läkemedel för sjukdomar i mage/tarm."

Läs hela pressmeddelandet på engelska i bif pdf.

Ann-Leena Mikiver                     +46 8 553 260 20

Ytterligare information - Ironwood

Lisa Buffington                            +1 617 374 510 lbuffington@ironwoodpharma.com

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Kommentarer (0)